Urkuri Markku Hietaharjulle Organum-seuran palkinto

Yksi Suomen tunnetuimpia urkutaiteilijoita, Turun tuomiokirkon urkuri Markku Hietaharju on saanut merkittävän tunnustuksen.

Urut, urkuri Markku Hietaharju soittamassa.

Tuomiokirkon suuri koko vaatii paljon myös uruilta. Äänen on kannettava sata metriä aina alttarille saakka. Kuva Timo Jakonen

Organum-seura on myöntänyt Hietaharjulle seuran kiertopalkinnon 2021 tunnustuksena erityisen ansiokkaasta työstä urkutaiteen eteen. Palkinto myönnettiin seuran kokouksessa 28.3.2021.

- Aktiivinen toiminta niin Turun tuomiokirkon urkurina kuin konsertoijana ansaitsee lukuisten pedagogisten ansioiden sekä urkurakennushankkeissa vaikuttamisen ohella tulla mainituksi, toteaa Organum-seuran puheenjohtaja Pétur Sakari

Organum-seura tukee, edistää ja kehittää urkutaidetta. Seura on perustettu vuonna 1964.

Turun tuomiokirkossa vuodesta 2006 lähtien

Vuonna 1961 syntynyt Hietaharju suoritti urkujensoiton A-tutkinnon Sibelius-Akatemiassa 1986 ja antoi ensikonserttinsa seuraavana vuonna Helsingin Tuomiokirkossa Organum-seuran järjestämällä urkutaiteen viikolla.

Opintojaan hän on täydentänyt lukuisilla mestarikursseilla Suomessa ja ulkomailla. Vuosina 1988–1990 Hietaharju opiskeli Deutscher Akademischer Austauschdienstin stipendiaattina Lyypekin musiikkikorkeakoulussa professori Martin Haselböckin johdolla ja suoritti opintojensa päätteeksi Konzertexamen-tutkinnon erinomaisin arvosanoin.

Markku Hietaharju on esiintynyt kotimaan lisäksi useasti Skandinaviassa, Keski-Euroopassa, Baltian maissa sekä Venäjällä. Kansainvälisillä festivaaleilla hän on vieraillut Lahdessa, Tallinnassa, Riiassa, Wienin kesämusiikkijuhlilla sekä Göteborgissa. Turun tuomiokirkon nuorisokuoron TCYC:n säestäjänä hän on vieraillut useissa maissa, viimeksi kuorokilpailussa Kobessa Japanissa tammikuussa 2020. Lisäksi Hietaharju on saavuttanut palkintosijoja kansainvälisissä urkukilpailuissa. Valtion taiteilija-apuraha on myönnetty hänelle vuosina 1997 ja 2001–2002.

Hietaharju on esiintynyt useilla äänilevyillä solistina ja säestäjänä. Hän on myös tehnyt runsaasti radionauhoituksia Suomessa ja Keski-Euroopassa.

Bachin koko urkutuotanto vuodessa

Vuosina 1986–2005 hän toimi Helsingin Meilahden seurakunnassa kirkkomuusikkona ja sen jälkeen Sibelius-Akatemiassa urkujensoiton opettajana. Vuodesta 2006 alkaen Hietaharju on toiminut Turun tuomiokirkkoseurakunnan urkurina ja pitänyt ja järjestänyt lukuisia konsertteja ja musiikkisarjoja. Reformaation merkkivuonna 2017 Hietaharju konsertoi Turun tuomiokirkossa esittäen kaikki Bachin urkuteokset vuoden aikana. Kuunneltavaa kertyi 21 konsertin verran, yhteensä 20 tuntia.

(Seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 29.3.2021 / PH)

Mon Mar 29 15:33:00 EEST 2021