Yhteisvastuukeräys pureutuu ikäihmisten taloudelliseen ahdinkoon

Vuoden 2021 Yhteisvastuukeräyksen tuotolla autetaan taloudellisissa vaikeuksissa olevia ikäihmisiä niin Suomessa kuin kehittyvien maiden kriisialueilla. Keräys alkaa 7.2.2021.

Mustavalkoinen kuvituskuva iäkkäästä naispuolisesta henkilöstö, joka nojaa käsiään vasten, katse kameraan.

Eri syistä johtuva köyhyys koettelee ikäihmisiä Suomessa ja maailmalla. Monet vanhukset elävät taloudellisessa ja sosiaalisessa ahdingossa. Koronaepidemia on kurittanut entisestään juuri näitä kaikkein hauraimpia.

– Elämässä tulee eteen sairauksia, työttömyyttä ja yllättäviä elämänkäänteitä. Sairauskierre apteekkilaskuineen saattaa suistaa velkakierteeseen. Työelämäaikaan otettuja lainoja onkin vaikea hoitaa, jos työura katkeaa ennenaikaisesti, toteaa Yhteisvastuukeräyksen esimiespiispa Matti Repo.

Vähävaraiset vanhukset ovat usein tilanteessa, jossa vaikeudet kasaantuvat. Köyhyys aiheuttaa helposti terveydellisiä ongelmia, sosiaalista eristäytymistä, yksinäisyyttä ja digisyrjäytymistä. Eläkeiän köyhyyden merkittäviä tekijöitä voivat olla työelämän ulkopuolelle jääminen, kotiäitiys, työkyvyttömyys, pitkäaikaistyöttömyys, pienipalkkaisuus – tai näiden kaikkien yhdistelmä. 40 prosenttia eläkeläisistämme saa eläkettä alle 1 250 euroa kuukaudessa. Vähävaraiset vanhukset ovat seurakuntien ruoka-avun suurin yksittäinen asiakasryhmä.

Kunkin seurakunnan keräystuotosta 20 prosenttia jää käytettäväksi ikäihmisten ahdingon helpottamiseen oman seurakunnan alueella. Lisäksi Kirkon diakoniarahasto kohdentaa 10 prosentin osuutensa keräystuotosta ikäihmisten taloudelliseen auttamiseen ja elämänlaadun kohentamiseen.

Keräyksen toinen maanlaajuinen tuotonsaaja on Seurakuntaopiston kokoama kansanopistoverkosto, joka tulee toteuttamaan yhteisvastuuvaroilla ikäihmisille maksuttomia taloudenhallinnan koulutuksia sekä digitaitojen valmennusta vuodesta 2022 alkaen. Kursseilla saa perusvalmiudet esimerkiksi pankki-, Kela- ja muuhun virastoasioimiseen tietokoneen välityksellä.

Yhteisvastuukeräys näkee tärkeäksi tukea avun tarpeessa olevia niin Suomessa kuin maailmalla. Tuotosta yli puolet, 60 prosenttia, ohjataan kehittyviin maihin Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahaston kautta. Maailman katastrofialueilla Yhteisvastuukeräyksen 2021 tuotolla tuetaan arvokkaan vanhuuden mahdollistamista auttamalla katastrofien, konfliktien ja luonnonmullistusten aiheuttamissa hätätilanteissa hauraimpia yhteisöjä, vanhuksia ja perheitä. Kansainvälisen diakonian esimerkkikohdemaa on Uganda, mutta apua ohjataan kulloisenkin tarpeen mukaan yli kymmeneen maahan.

Perinteisen lipaskeräyksen lisäksi voit osallistua muun muassa lahjoittamalla rahaa suoraan keräystilille, soittamalla keräyspuhelimeen tai mobilepayn kautta. Kaikki auttamisen väylät löytyvät osoitteesta yhteisvastuu.fi.

Tutustu myös Turun ja Kaarinan seurakuntien Yhteisvastuu 2021 -nettisivuun, johon on koottu kampanjan perustiedot sekä seurakuntakohtaiset viitenumerot. Sivulle päivitetään tulevia Yhteisvastuu-aiheisia tapahtumia. Lisätietoja saat lisäksi seurakuntien omilta nettisivuilta.

(Kirkkopalvelut, seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 4.2.2021/ MS)

Thu Feb 04 09:32:46 EET 2021