Peregrinatio – Pyhiinvaelluskonsertti barokkisellon soinnuin

Pyhän Katariinan kirkon Cantio sacra –matineasarjassa kuullaan sunnuntaina 17.4. sellotaiteilija Markku Luolajan-Mikkolan soolosellokonsertti. Konsertin ohjelmisto koostuu yksinomaan J.S. Bachin Sarjoista, Sonaateista ja Partitoista BWV 1001-1012. Konsertti on osa Luolajan-Mikkolan suurempaa, lähes kolme vuotta kestävää ”Peregrinatio” -pyhiinvaelluskiertuetta, joka ulottuu vuosien 2015-2017 aikana kaikkiin Suomen 72:een säilyneeseen keskiaikaiseen kirkkoon. Konserttisarja on samalla osa Suomen evankelis-luterilaisen kirkon reformaation merkkivuoden virallista ohjelmaa.

Markku Luolajan-Mikkola sai innoituksen konserttisarjaan jo vuonna 2011. Hän kuvaa Peregrinatiota omaksi pyhiinvaelluksekseen Johann Sebastian Bachin musiikin parissa.

- Bachin soolosellolle ja alun perin sooloviululle säveltämät teokset ovat musiikillisesti ja teknisesti musiikkihistoriamme vaativinta soitettavaa. Oppimisprosessi on vienyt tuhansia tunteja ja monia vuosia, ja se jatkuu edelleen pyhiinvaelluskonserttikiertueen myötä ja sen jälkeenkin. Tässä mielessä urakkaani voi verrata tuhansien kilometrien ja vuosikausia jatkuvaan jalkapatikointiin, Luolaja-Mikkola kuvailee.

Markku Luolajan-Mikkola on kansainvälisesti arvostettu sellisti-gambisti, joka on konsertoinut laajalti eripuolilla maailmaa. Hänen useita soolo- ja kamarimusiikkilevytyksiään on palkittu sekä Suomessa että ulkomailla. Luolaja-Mikkolan konsertissa soittama barokkisello on englantilaisen soitinrakentaja Barak Normanin käsityön taidonnäyte n. 1700-luvulta.

CANTIO SACRA: Pyhiinvaelluskonsertti Peregrinatio sunnuntaina 17.4.2016 klo 15:00 Pyhän Katariinan kirkko, Kirkkotie 46 Turku. Vapaa pääsy, käsiohjelma 5 euroa.

Cantio sacra –matinea on kevääseen painottuva vanhan musiikin konserttisarja Pyhän Katariinan kirkossa.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 6.4.2016 / KL, LK)

2016-04-06 15:53:31.0