Kaarinan kirkko rokotuskeskukseksi

Kaarinan seurakunta on päättänyt luovuttaa kirkkosalinsa Kaarinan kaupungin koronarokotuskeskukseksi.

Kaarinan kirkon kirkkosali, tuoleja, alttari.

Kaarinan kirkon kirkkosali muuntuu keväällä rokotuskeskukseksi. Kuva Timo Jakonen

Seurakuntaneuvosto oli keskiviikon päätöksessään yksimielinen. Mahdollisuutta tiedusteli Kaarinan kaupunki. Kaarinan kirkko sijaitsee Kaarinan keskustan vieressä osoitteessa Voudinkatu 2.

Käytännössä päätös tarkoittaa seurakunnalle muutaman kuukauden periodia, jonka aikana rokotusten päästessä alkamaan Kaarinan kirkossa rokotetaan noin 500 kaarinalaista päivässä, vähintään viitenä päivänä viikossa. Paikalle saapuu myös kymmeniä terveydenhuollon ammattilaisia viemään mittavaa projektia eteenpäin. Seurakunnan arki mullistuu joksikin aikaa.

- Tänä keväänä kirkkosalissamme julistetaan ilosanomaa Jumalan huolenpidosta normaalista poikkeavalla tavalla eli nujerretaan rokotteiden muodossa yhteiskunnassamme riehuvaa koronakurimusta, sanoo seurakunnan kirkkoherra Ville Niittynen.

Kirkkosalin ollessa pois käytöstä Kaarinan seurakunta on joutunut suunnittelemaan toimintaansa uudelleen. Vaikka kitkaa ja hankaluutta tilojen ja toiminnan osalta tietysti tulee esiintymään, painoi vaakakupissa kuitenkin pandemiatilanteen poikkeuksellisuus ja ainutlaatuisuus.

- Olemme ilman muuta mukana tässä taistelussa. Tilanne on hyvin vakava ja voitettavaa on paljon.  Jokaisen tulee nyt kantaa kortensa kekoon, jotta pandemia saadaan loppumaan. Me näemme, että rokotteet ja tiede ovat Taivaan Isän arvokkaita lahjoja, ja mielellään olemme osa ketjua, jolla nuo lahjat saadaan jakoon, sanoo Niittynen.

(Kaarinan seurakunta, seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 28.1.2021 / PH)

Thu Jan 28 13:57:00 EET 2021