Turun arkkihiippakunnan piispan vaihtumista juhlistetaan poikkeuksellisin järjestelyin

Piispa vaihtuu Turun arkkihiippakunnassa tammi-helmikuun vaihteessa. Sekä väistyvän piispan lähtömessu että uuden piispan vihkiminen ovat suuria koko alueen  juhlia. Nyt juhlallisuuksia vietetään uudella tavalla.

Turun arkkihiippakunnan piispan sauva.

Turun arkkihiippakunnan piispan sauva. Kuva: Kirkon kuvapankki / Petri Hömppi

Juhlamessut järjestetään Turun tuomiokirkossa poikkeuksellisin järjestelyin ja tiukkojen koronarajoitusten puitteissa. Juhlamessujen sijaan ihmisiä kutsutaan osallistumaan television ja verkon välityksellä, ja piispoja voi muistaa, kiittää ja onnitella eri tavoin.

– Tavallisesti juhlamessuissa Turun tuomiokirkko on ollut täynnä ihmisiä. Mukana on yleensä ulkomaisia vieraita ystävyyskirkoista, alueen verkostojen edustajia, seurakuntien työntekijöitä ja luottamushenkilöitä sekä seurakuntalaisia. Nyt olemme joutuneet luopumaan osasta piispan vaihtumiseen normaalisti kuuluvista elementeistä. Vaikka tänä vuonna emme voikaan kokoontua yhdessä tuomiokirkkoon, se ei vähennä juhlan merkitystä. Vietämme hiippakunnan yhteisiä juhlia uudella tavalla verkossa sekä televisioiden ja radioiden äärellä, kertoo hiippakuntapastori Pauliina Järvinen.

Piispa Kaarlo Kalliala luovuttaa piispan viran tunnukset 31.1.2021

Turun arkkihiippakunnan piispana vuodesta 2011 toiminut Kaarlo Kalliala siirtyy eläkkeelle tammikuun lopussa. Hän luovuttaa piispan viran tunnukset Turun tuomiokirkossa sunnuntaina 31.1.2021 kello 10 vietettävässä messussa. Piispa myös saarnaa ja toimii liturgina. Messuun voi osallistua osoitteessa virtuaalikirkko.fi. Messun jälkeen vietetään virtuaalisia kirkkokahveja Turun arkkihiippakunnan Facebook-sivulla.

Piispa Kallialaa voi muistaa ja kiittää liittymällä kaikkien yhteiseen kiitoskorttiin. Lisäksi voi osallistua keräykseen Rotterdamin merimieskirkon diakonisen työn tukemiseen tilille FI91 1745 3000 0222 79 (NDEAFIHH). Käytä lahjoittaessasi tunnistetta ”Näkemiin, piispa Kaarlo!”.

Piispa Mari Leppänen vihitään virkaansa 7.2.2021

Turun arkkihiippakunnan uusi piispa Mari Leppänen aloittaa tehtävässään 1.2.2021. Hänet vihitään virkaansa Turun tuomiokirkossa sunnuntaina 7.2. Virkaan vihkimisen toimittaa arkkipiispa Tapio Luoma avustajinaan piispat Kaisamari HintikkaSimo Peura jMatti Repo. Messussa saarnaa piispa Leppänen. Tekstinlukijana toimii tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko, ja musiikin toteutuksessa on mukana muun muassa baritoni Aarne Pelkonen.

Messu televisioidaan suorana lähetyksenä Yle TV 1:ssä kello 10 ja lähetetään radiossa Yle Radio 1:n kanavalla alkaen kello 10. Messu on katsottavissa ja kuunneltavissa myös Yle Areenassa sekä osoitteessa virtuaalikirkko.fi.

Juhlapäivään voi osallistua Facebook-tapahtumassa Turun arkkihiippakunnan Facebook-sivulla. Siellä on mahdollisuus lähettää oma tervehdys uudelle piispalle.

Uutta piispaa voi tulla tapaamaan kesällä, kun kaikille avoimet hiippakuntajuhlat järjestetään 11.7. Porissa ja 15.8. Turussa kokoontumisrajoitusten salliessa.

(Kirkon viestintä 21.1.2021)

Thu Jan 21 14:56:00 EET 2021