Kirkko sai tunnustuksen Turun kaupungilta

Turun kaupunki myönsi vuoden 2016 monikulttuurisuusteko -tunnustuksen kirkolle, arkkihiippakunnalle ja Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymälle kirkon rohkeasta ja näkyvästä toiminnasta turvapaikanhakijoiden kanssa.

- Arkkipiispa Kari Mäkinen on arvojohtajana esimerkillään, puheillaan ja toiminnallaan muistuttanut perusarvoista tilanteessa, jossa pakolaisten tulva herätti myös pelkoa ja vihanpurkauksia. Turun arkkihiippakunnan piispa Kaarlo Kalliala on taas rakentanut vuoropuhelua uskontojen välillä. Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä puolestaan osoitti avarakatseisuutta ja esimerkillisyyttä luovuttaessaan nopeasti viime syksynä Heinänokan leirikeskuksen turvapaikanhakijoiden majoitustilaksi, totesivat Turun kaupungin edustajat, kaupunginjohtaja Aleksi Randell ja yhteysjohtaja Mikko Lohikoski kertoessaan tunnustuksista keskiviikkona.

Arkkipiispa Kari Mäkinen kertoi saaneensa viime syksynä oppia elämän arvaamattomuudesta. Hän koki olevansa iloinen turkulaisuudesta, asenteiden ja ilmapiirin kehittymisestä ja siitä, kuinka tuomiokapituli ja seurakunnat eri puolilla hiippakuntaa toimivat nopeasti pakolaisten hyväksi. Piispa Kaarlo Kalliala, joka muun muassa järjesti viime keväänä Turussa uskontojohtajien rauhankävelyn, korosti toisiinsa tutustumista.

Tuomiorovasti Heimo Rinne muisteli viime alkusyksyn tapahtumia.
- Saimme esityksen yhteiselle kirkkoneuvostolle hyvin nopeasti, yhdessä vuorokaudessa.

Yhteinen kirkkoneuvosto teki päätöksen Heinänokan ottamisesta käyttöön torstai-iltana 3.9. ja maanantaina 7.9. sata turvapaikanhakijaa majoittui leirikeskukseen, joka on heidän käytössään huhtikuun 2016 loppuun saakka. Tässä Taina Vuorimiehellä oli suuri osuus.
- Teimme tämän ihmisyyden ja uskon tähden, Rinne totesi.

Oppilaitospappi Laura Kajala on ollut vastuussa Heinänokan vapaaehtoisten koordinoinnista.
- Partioliike, Turun yliopisto, Suomen Punainen Risti, Mannerheimin Lastensuojeluliitto ja aktiiviset kansalaiset ovat tarjonneet apuaan. Syksyllä neljän kuukauden aikana vapaaehtoistyön tunteja kertyi 3300 tuntia, joka tarkoitti 200 viikkotuntia ja 30 tuntia päivässä, kertoi Kajala.

Turkulaiset ja kaarinalaiset sekä muut lähialueen asukkaat lahjoittivat vaatteita ja tavaroita tulijoille.

Samalla Turun kaupunki julkisti vuoden 2016 uusturkulaisen. Tunnustuksen sai ravintolakokki Berhan Ahmadin, joka on hyvin aktiivinen yhteiskunnallinen toimija.

Turun Kauppahalli sai samalla huomionosoituksen arjen monikulttuurisuudesta.

Kuvassa tunnustuksen saaneet kirkon edustajat, arkkipiispa Kari Mäkinen, piispa Kaarlo Kalliala, leirikeskustyön johtaja Taina Vuorimies, oppilaitospappi Laura Kajala ja tuomiorovasti Heimo Rinne, joka kiitti tunnustuksesta yhteisen kirkkoneuvoston puolesta.

(Seurakuntayhtymän viestintä 9.3.2016 / PH)

2016-04-01 10:24:01.0