Arkkipiispan satujoulukalenteri kiinnosti klikkaamaan – ”Mummaki tykkäs”

Arkkipiispa Tapio Luoman Facebook-joulukalenteri toi yhteisöllistä iloa joulun odotukseen. Kun kalenterissa oli vielä muutama avaamaton luukku jäljellä, tarinoiden parissa oli viihdytty jo lähes 90 000 kertaa. Kalenterin tuotti Turun ja Kaarinan seurakuntien viestintäpalvelut.

Arkkipiispa istuu nojatuolissa kameran edessä nalle vierellään ja selaa kansiota.

Tuhannet Facebook-käyttäjät matkasivat jouluun arkkipiispa Tapio Luoman ja Nalle-Kallen seurassa. Virtuaalikalenterista avautui 24 jouluista tarinaa, jotka videoitiin piispantalon työhuoneessa. Kuva: Simo Ahtee

Facebookissa Kirkko Turussa ja Kaarinassa -sivulla julkaistu videojoulukalenteri vei arkkipiispa Tapio Luoman ja Nalle-Kallen kanssa joulutunnelmaan ja ilahdutti joulukuun ensimmäisinä viikkoina. Arkkipiispa luki joulukalenterissaan yhden sadun joka päivä jouluaattoon asti. Lukuhetket videoitiin arkkipiispan talossa Turussa.

Luoma kertoi marraskuun Lilja-lehdessä (s. 8) ehdottaneensa iltasatujen lukemista, sillä nuorten perheiden tavoittamisessa on ollut kirkolla haasteita. Idea syntyi spontaanisti, kun arkkipiispa oli pitämässä Turun Martinseurakunnan piispantarkastusta viime syksynä. ”Mietittiin, että pääsisikö netin kautta ihmisten koteihin, kun nyt koronan aikaan kaikki muukin on kovasti digitalisoitunut”, arkkipiispa pohti lehtijutussa.

Kalenterin satumaailmaan saattoi sukeltaa useiden lastenkirjailijoiden johdattelemina. Luukkujen takaa paljastuivat Hannele HuovinRoope LipastinTimo ParvelanPia PerkiönSatu Reinikaisen ja Tuutikki Tolosen tarinat. Jouluisia satuja kirjoittivat myös lastenohjaajat Niina Toivonen ja Tarja Rinta-Jouppi. Satujen valinnan tekivät Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän varhaiskasvattajat. Videot kuvasi ja editoi Simo Ahtee, visuaalisuudesta vastasi Mari Mero

Virtuaalikalenteri saavutti yhteisöllisen suosion

Joulukalenteri oli menestys sosiaalisen median analytiikan sekä saadun palautteen perusteella. Arkkipiispan satumaisen kalenterin 21 ensimmäistä luukkua tavoitti noin 87 000 silmäparia ja julkaisuihin sitouduttiin yli 5 000 kertaa. Sitoutuneisuus kertoo siitä, miten moni Facebook-kalenterin nähneistä reagoi julkaisuihin esimerkiksi kommentoimalla, tykkäämällä tai jakamalla. Kalenterin ensimmäinen luukku keräsi liki 25 000 katsojaa. Yksittäisiä luukkuja julkaistiin Facebookin lisäksi Twitterissä ja Instagramissa.

Kalenterin julkaisuja jakoivat paitsi itse arkkipiispa, Turun arkkihiippakunta ja Suomen evankelis-luterilainen kirkko myös monet Suomen paikalliset seurakunnat Seinäjoelta Punkalaitumelle ja Harjavallasta Espoon Olariin. Tarinoiden pariin kannustivat eri seurakuntien lapsi- ja perhetyön ammattilaiset muun muassa Hyvinkäällä, Leppävaarassa ja Lopella.

Arkkipiispan joulukalenteri ei ilahduttanut ainoastaan perheen pienimpiä, vaan varttuneempikin väki kertoi odottaneensa seuraavan luukun aukeamista innolla. Kalenterin koettiin antaneen lohtua ja rytmittäneen joulun odotusta. Tarinoiden kautta lähetettiin terveisiä sukulaisille ja muille läheisille. Moni kehui arkkipiispan ääntä rauhoittavaksi.

”Ihana satu, tulee hyvälle mielelle”

Poimintoja palautteesta:

• Satujen kuuntelusta tulee mieleeni, kun oma mummini luki satuja minulle. Kiitos näistä tuokioista.
  • Vanhuksen iltateellä hyrisi hyvä mieli ja muistot illoista, kun luki iltasatuja lapsenlapsilleen ja peitteli mummilan sänkyyn väsyneet taapertajat.
  • Nyt löytyi sellainen aikuisten joulukalenteri, josta tykkään!
  • Lämpimät kiitokset teille arkkipiispa, olen 84-vuotias, ja kalenterinne luukut tuovat valoa joulun odotukseen.
  • Kiitos kauniista joulutarinasta myös meille aikuisille, toivottavasti pidetään se lapsenusko ja lapsellinen mieli.
  • Voi kuinka ihanaa kuunnella, 75-vuotias iloitsee tästä sadusta, nyt jaksaa säryn kanssa paremmin.
  • Kiitos, mummaki tykkäs.
  • Voisin kernaasti kuunnella arkkipiispan ääntä ihan joka päivä.
  • Paras joulukalenteri ikinä, kiitos.
  • Kuuntelen kerrontaa, se tuo elävästi mieleeni oman maaseutulapsuuden. Olen 82-vuotias ja elänyt sota-ajan. Kiitos, ihana satu.
  • Niin ihania tarinoita, tulee hyvälle mielelle. Odotan seuraavan päivän satua.
  • Kiitoksemme Ruotsista saakka!

Arkkipiisan joulukalenterin tarinoiden pariin on mahdollista palata jälkeenpäin, sillä ne tallentuvat Facebookin videogalleriaan. Kalenteriluukkuja pääsee avaamaan ilman erillisiä tunnuksia. Lämmin kiitos koko työryhmälle ja kaikille joulukalenteria seuranneille!

Turun ja Kaarinan seurakunnat tarjoavat myös muuta jouluista kuultavaa ja nähtävää somessa ja verkossa. Erilaiset sähköiset joulukalenterit sekä monipuoliset verkkosisällöt tuovat iloa joulun odotukseen tekstien, kuvien ja videoiden muodossa.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 22.12.2020 / AR)

Tue Dec 22 10:41:00 EET 2020