Kirkkojen joulua vietetään verkossa

Kuten koko vuosi, myös joulu on tänä vuonna erilainen. Joulukirkossa käyminen on monelle tärkeä perinne, eikä siitä tarvitse luopua kokonaan edes koronajouluna. Turun ja Kaarinan seurakunnat haluavat tuoda kirkkojen joulun vieton jokaisen oman kodin lämpöön netin suoratoistojen ja videoiden kautta. Liikkeellekin voi silti lähteä, sillä kirkot ja hautausmaat ovat auki hiljentymistä varten ja ulkotiloistakin löytyy tekemistä.

Turun tuomiokirkko ja sen edessä oleva valtava joulukuusi pimeässä. Kuusen valot hehkuvat lämpiminä.

Jumalanpalvelukset, hartaudet ja musiikkihetket joulun aikaan

Seurakunnat lähettävät joulun pyhinä runsaasti jumalanpalveluksia, hartauksia ja musiikkihetkiä. Osa seurakunnista lähettää myös vuorovaikutteista ohjelmaa, johon pystyy itsekin osallistumaan. Osallistua voi seurakuntien Facebook-sivuilla ja osoitteessa virtuaalikirkko.fi

Seurakuntien kaikki tilaisuudet ja ohjelmat löytyvät osoitteesta turunseurakunnat.fi/joulu sekä seurakuntien omilta verkko- ja Facebook-sivuilta.

Jouluaattona ja joulupäivänä verkossa ja television kautta voi osallistua muun muassa alla oleviin tilaisuuksiin:

Jouluaatto 24.12.

Joulupäivä 25.12.

Sunnuntaina 27.12. klo 14 Turun Sotaveteraanit ry järjestää Muistojen joulu -tilaisuuden Tuomiokirkossa. Tilaisuus järjestetään ilman yleisöä ja sitä voi seurata osoitteessa virtuaalikirkko.fi. Ohjelmassa on emeritus-piispa Eero Huovisen puhe, hartaus sekä jouluista musiikkia.

Tulevien tilaisuuksien lisäksi useita seurakuntien aikaisemmin verkossa lähettämiä Kauneimmat joululaulut -tilaisuuksia voi edelleen katsoa seurakuntien somekanavilla. Kauneimmat joululaulut -lähetykset ovat aina maksuttomia. Joululauluja voi laulaa myös vaikkapa Jouluradiota 93,8 MHz kuunnellessa. Jokaiseen makuun joululauluja löytyy osoitteesta jouluradio.fi.

Kirkot ovat auki hiljentymiselle

Lähes kaikki Turun ja Kaarinan kirkot ovat jouluna auki hiljentymistä varten. Useissa kirkoissa on myös mahdollista keskustella papin kanssa tai kuunnella musiikkia. Sisätiloissa pyydämme käyttämän kasvomaskia ja käsidesiä sekä pitämään turvavälit muihin ihmisiin. Kirkkoihin otetaan kerralla yhteensä 10 henkilöä.

Kirkot ovat jouluna auki seuraavasti:

• Tuomiokirkko joka päivä klo 9−18. Pappi tavattavissa ke 23.12. klo 9−10 ja klo 13−17.
  • Henrikinkirkko jouluaattona 24.12. klo 13−15 ja joulupäivänä 25.12. klo 15−17. Hiljaista musiikkia ja pappi tavattavissa.
  • Kaarinan kirkko jouluaattona 24.12. klo 14−16 ja joulupäivänä 25.12. klo 10−12. Pappi tavattavissa.
  • Maarian kirkko jouluaattona 24.12. klo 12−18. Pappi tavattavissa ja jouluista musiikkia.
  • Martinkirkko ke 23.12. klo 13.15−18.
  • Mikaelinkirkko ke 23.12. klo 16−18, jouluaattona 24.12. klo 13−16 ja su 27.12. klo 12−14. Pappi tai muu työntekijä tavattavissa.
  • Piikkiön kirkko jouluaattona 24.12. klo 15−17, joulupäivänä 25.12. ja su 27.12. klo 10−12.30. Pappi tavattavissa.
  • Pyhän Katariinan kirkko jouluaattona 24.12. klo 10.30−16.
  • Kärsämäen kappeli jouluaattona 24.12. klo 13−16. Pappi tavattavissa.

Kirkkojen valot hehkuvat toivoa

Tänä vuonna eri puolilla Suomea juhlistetaan joulua pitämällä kirkoissa valot päällä jouluyönä. Valot kertovat joulun ilosta ja valosta, joka syntyi maailmaan ensimmäisenä jouluna.

Turussa ja Kaarinassa Kakskerran kirkon, Kuusiston kirkon, Maarian kirkon, Martinkirkon, Mikaelinkirkon, Paattisten kirkon, Piikkiön kirkon, Pyhän Katariinan kirkon ja Tuomiokirkon ikkunoista loistaa jouluaaton ja joulupäivän välisenä yönä valo. Jouluyö onkin tänä vuonna erinomainen aika lähteä kävelylle kirkkojen ympäristöön.

Ohjelmaa ulkona

Maarian pappilan seimi pappilan vanhassa porttirakennuksessa sekä Maarian pappilan puutarhassa oleva Enkelipolku ovat auki myös joulun pyhinä. Seimi on auki loppiaiseen 6.1. asti joka päivä klo 10−17. Enkelipolulla voi puolestaan hiljentyä viiden opastaulun avulla joulun ihmeen äärelle enkelien kanssa

Kaarinan kirkon pihalle on puolestaan rakennettu Joulumetsä, jossa voi vierailla koska vain. Pihalta löytyy myös Kirkkokoira Muksiksen joulurastirata.

Myös Turun tuomiokirkon tämän vuoden kuusi on käynnin arvoinen kohde. Muhkea kuusi kohoaa 24 metrin korkeuteen ja painaa 6 300 kiloa. Ikää sillä on 65 vuotta. Kuusta voi ihailla aina Nuutin päivään 13.1. asti.

Joulu hautausmailla

Läheisten haudoilla käyminen kuuluu monen jouluperinteisiin. Tänä vuonna on tärkeää suojata itseään ja lähimmäisiään myös hautausmailla käydessä pitämällä turvavälit ja käyttämällä maskia.

Hautausmaat ovat auki vuorokauden ympäri, joten kannattaa pohtia, voisiko haudoilla käydä suosituimpien jouluaaton tai joulupäivän sijaan jonakin muuna päivänä. Näin voimme yhdessä vaikuttaa siihen, että hautausmailla on väljää ja turvavälit säilyvät.

Ahdistaako? Tukea saa myös jouluna

Joulun aika – varsinkin näin poikkeuksellisena korona aikana – saattaa myös ahdistaa. Suurimmassa osassa kirkkoja on niiden aukioloaikana (ks. aikaisemmin tässä tiedotteessa) pappi tavattavissa keskustelua varten.

Lisäksi kirkon keskusteluapu päivystää myös joulun aikana puhelimitse, chatissa ja viestitse. Puhelimitse apua saa numerosta 0400 221 180 joka ilta klo 18−24). Kirkonkeskusteluapua.fi -osoitteessa oleva chatti on auki ma-pe klo 12−20. Palvelevaan nettiin viestejä voi lähettää mihin tahansa vuorokaudenaikaan. Ohjeet viestin lähettämiseen löytyvät osoitteesta kirkonkeskusteluapua.fi

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 21.12.2020 / AH

Mon Dec 21 15:42:00 EET 2020