Muista turvavälit myös hautausmaalla käydessä

Erityisesti tänä jouluna, kun joulumatkat suvun maisemiin jäävät väliin, tekee mieli käydä sytyttämässä kynttilä läheiselle muualle haudattujen muistokivellä. Muistokivi löytyy jokaiselta Turun ja Kaarinan hautausmaalta. Muistetaanhan hautausmaallakin suojata lähimmäisiä turvaväleillä ja maskeilla.

Kuvassa hautausmaanäkymä hämärässä. Haudoilla on paljon kynttilöitä lyhdyissä.

Turun hautausmaalla muistopaikkana on jo pitkään palvellut Menneitten sukupolvien muistomerkki pienellä aukiolla Vanhan hautausmaan keskellä. Katariinan hautausmaalla muistokivi ja Paattisilla maahan upotettu risti ovat sankarihautojen vieressä. Maarian kirkkomaalla muistopaikka on pystytetty pääportin oikealle puolelle ja Maarian keskisellä hautausmaalla kappelin läheisyyteen. Kärsämäen hautausmaalla muistopaikka löytyy muistolehdon ja kappelin välistä. Kakskerrassa muistopaikka on pääportilta vasemmalle ja Kuusiston hautausmaalla muistopaikaksi pystytetty valurautaristi on kirkon pääsisäänkäynnin edessä. Piikkiössä muistelupaikka on kalliotasanne kirkon sakastin vieressä.

Muistokynttilän voi viedä myös viiteen muistolehtoon. Tilanpuutteen takia muistolehtoihin ei kuitenkaan voi viedä lyhtyjä.

Tänä vuonna on tärkeää suojata itseään ja lähimmäisiää myös hautausmailla käydessä pitämällä turvavälit ja käyttämällä maskia. Kannattaa myös miettiä, voisiko hautausmaalla käydä tänä jouluna johonkin muuhun kuin siihen perinteisimpään ja ruuhkaisimpaan aikaan jouluaattona. Näin voitaisiin yhdessä vaikuttaa siihen, että hautausmailla on väljää ja turvavälit säilyvät.

Parkkipaikoilla ruuhkaa

Hautausmaiden vilkkain päivä on jouluaatto, jolloin kymmenet tuhannet kaupunkilaiset tuovat läheisensä haudalle tai jollekin yhteismuistomerkeistä kynttilän.

Varsinkin suurimman hautausmaamme Turun hautausmaan pysäköintialueilla on odotettavissa ruuhkia. Parhaiten vapaan pysäköintipaikan löytänee Pyhän Ristin kappelin edustan P-alueelta (Skarppakullantie 2) tai huoltokeskuksen tienoilta (Skarppakullantie 10).

Kaikki moottoriajoneuvoliikenne Turun hautausmaan sisälle suljetaan jouluksi puomein ja sulkunauhoin. Myös muilla hautausmailla pyydetään välttämään ajoa hautausmaiden korttelialueille. Liikuntaesteiten vierailijoiden siirtymiseen pysäköintialueelta haudalle tulisi autolla ajon sijaan käyttää pyörätuolia.

(Kirkon viestintä Turussa ja Kaarinassa 21.12.2020 / MV)

Mon Dec 21 12:22:00 EET 2020