Lahja lapselle -keräys täytti toiveet

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän diakoniatyön Lahja lapselle -keräys päättyi tänä vuonna onnellisissa tunnelmissa, sillä lasten lahjatoiveet löysivät lahjoittajansa jo ennen keräyksen virallista päättymisaikaa. Tällä kertaa lahjoittajia oli tarjolla enemmän kuin lahjatoiveita.

Paketin muotoinen logo, jossa lukee Lahja lapselle

Kaikki tämän vuoden diakonia-asiakasperheet saivat lokakuussa kirjeen, jossa kyseltiin perheen alaikäisten lasten joululahjatoiveita. Lapset saivat toivoa joko 50 euron hintaista tavaralahjaa tai 40 euron hintaista lahjakorttia. Toiveita palautettiin 1320 kappaletta.

Koronan takia monet perheet ovat joutuneet taloudellisiin vaikeuksiin, ja diakonian asiakasperheiden määrä on kasvanut entisestään. Korona on kurittanut asiakasperheitä niin henkisesti kuin taloudellisestikin. Kevään etäkoulujakso kasvatti perheiden ruokakuluja, lisäksi korona on tuonut mukanaan lomautuksia ja irtisanomisia. Myös keräykselle pandemia asetti omat haasteensa.

- Jännitimme etukäteen, vaikuttaako korona ihmisten haluun auttaa toisia. Näin ei onneksi käynyt, sillä lahjoittajia riitti kaikkien toiveiden toteuttamiseen, vaikka tänä vuonna lahjatoiveita oli ennätyksellisen suuri määrä. Olimme huomioineet koronatilanteen myös lahjojen vastaanottopisteissä, joissa lahjat otettiin poikkeuksellisesti vastaan ulos sijoitetuissa teltoissa, kertoo keräyksen järjestelyistä vastannut vapaaehtoistyön toiminnanohjaaja Mia Lehtonen.

Lahja lapselle -keräys on mitä suurimmassa määrin vapaaehtoistoimintaa, sillä lahjoittajien lisäksi keräystä ovat toteuttamassa noin sata vapaaehtoista, jotka vastaavat muun muassa lahjatoiveiden välityksestä, vastaanottamisesta, paketoinnista ja seurakuntiin kuljettamisesta. Monet heistä ovat olleet mukana vuodesta toiseen, mutta joka vuosi keräykseen on tullut mukaan myös uusia vapaaehtoisia. Ilman heidän työpanostaan keräystä ei voisi toteuttaa.

Konkreettisen lahjan lisäksi paketti tuo lapsille myös aimo annoksen tulevaisuudenuskoa. Perheen taloudellisesta tilanteesta huolimatta kaikilla lapsilla on oikeus haaveilla. Toteutuneet toiveet antavat uskoa siihen, että asiat voivat järjestyä ja unelmat toteutua.

- Sydämelliset kiitokset kaikki keräykseen osallistuneille lahjoittajille ja vapaaehtoisille. Teidän ansiostanne isolla joukolla turkulaisia ja kaarinalaisia perheitä on luvassa iloisempi joulu, Mia Lehtonen kiittää.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän Lahja lapselle -keräys järjestettiin tänä vuonna kahdettatoista kertaa.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 10.12.2020 / MS)

2020-12-10 14:35:00.0