CCI-poikakuoro suuntaa kohti tulevaa johtajanvaihdoksen myötä

Chorus Cathedralis Iuniorumin (CCI), Turun tuomiokirkon poikakuoron, pitkäaikaisena johtajana toiminut Heikki Rainio on siirtynyt Sallan seurakunnan kirkkoherraksi joulukuun alussa. Jatkossa kuoroa luotsaa Maarian seurakunnan johtava kanttori Tero Niemi. Ensiesiintyminen nähdään 13. joulukuuta.

Osa poikakuorosta johtajineen. Kuvituskuva.

Tero Niemi (kuvassa oikealla) on aloittanut Turun tuomiokirkon CCI-poikakuoron uutena johtajana Heikki Rainion (kuvassa vasemmalla) siirryttyä Sallaan vt. kirkkoherraksi.

Tuomiokirkon poikakuoron taiteellisena johtajana 24 vuotta toiminut Maarian seurakunnan johtava kanttori Heikki Rainio on valittu Sallan seurakunnan määräaikaiseksi kirkkoherraksi. Samalla hän jättää CCI:n kuoronjohtajan tehtävät.

CCI lauloi viimeisen kerran Heikki Rainion johdolla sunnuntaina 22.11. Rainion läksiäiskonsertissa Maarian kirkossa. Kolmesta Bachin kantaatista koostunut konsertti lähetettiin suorana verkossa, ja se on edelleen nähtävissä Maarian seurakunnan YouTube-kanavalla

CCI-kuoron uutena johtajana aloitti joulukuun alussa Maarian seurakunnassa nykyinen johtava kanttori Tero Niemi. Uuden kuoronjohtajan ja laulajien ensimmäinen yhteinen esiintyminen on sunnuntaina 13.12., jolloin Kauneimpia joululauluja on mahdollista kuunnella verkon välityksellä Maarian seurakunnan nettisivuilla kello 18 alkaen. Joululaulut on taltioitu.

Vuodesta 1987 toiminut CCI edustaa eurooppalaista poikakuoroperinnettä. Kuoro kuuluu kiinteästi Turun evankelis-luterilaisen seurakunnan musiikkielämään osallistumalla Tuomiokirkon sekä muiden Turun seurakuntien jumalanpalveluksiin. Lisäksi kuoro järjestää omia konsertteja niin kotikaupungissa kuin muuallakin Suomessa, toisinaan myös ulkomailla. Kuoron toiminta koostuu säännöllisten harjoitusten lisäksi kuoroleireistä sekä matkoista.

Keväällä yleisö pääsee nauttimaan uuden kuoronjohtajan luotsaamasta ohjelmistosta ainakin verkossa jaettujen konserttien välityksellä. Uutena harjoituskäytäntönä CCI-kuoro tarjoaa ilmaisia laulutunteja isommille kuorolaisille eli tenoreille ja bassoille.

(CCI-kuoro ja seurakuntayhtymän viestintä 10.12.2020 / AR)

2020-12-10 09:07:00.0