Huomisen kristitty on mystikko

Jos jokin on ”mystistä”, sitä useimmiten pidetään hämäränä ja kummallisena. Mystiikkaan liittyy kuitenkin myös mielikuva toisenlaisesta todellisuuden kokemisesta, syvemmästä ja todemmasta. Eikä suotta: viime kädessä mystiikassa on kysymys läheisestä suhteesta Jumalaan.

Viime vuosisadan merkittävimmän katolisen teologin Karl Rahnerin mukaan ”huomisen kristitty on mystikko, sellainen joka on kokenut jotakin, tai sitten häntä ei ole ollenkaan”. Kaivataan Jumalan kohtaamista eikä vain oppia tai tietoa Jumalasta.

Vaikka meillä sanaa ’mystiikka’ ei paljoa olekaan käytetty ja vaikka sitä on suorastaan saatettu karttaa, hengellisen elämän ytimessä on kokemus olla Jumalaa lähellä. Kristillisen mystiikan historia on yhtä pitkä ja syvä kuin kristinusko ylipäätään.

Piispa Kaarlo Kallialan käyntikortin takana on lainaus Ernesto Cardenalilta: ”Ken maistaa pisarankin Jumalaa, on ikuisesti suunniltaan.” Hän jatkaa toissa vuonna aloittamaansa piinaviikon piispanluentojen sarjaa avaamalla näköaloja paitsi kristillisen mystiikan perinteeseen myös sen antiin oman aikamme Jumala-kokemukselle. Luento pidetään Tuomiokirkossa keskiviikkona 23.3. klo 19.

Tilaisuudessa mukana kappalainen Sari Lehti ja urkuri Markku Hietaharju.

Luennon voi seurata suorana netissä osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 22.3.2016 / PH)

Kuva Jussi Vierimaa

2016-03-22 10:33:01.0