Mozartin upea kuoroteos C-mollimessu Tuomiokirkossa

Palmusunnuntaina 20.3. Tuomiokirkossa kajahtaa W. A. Mozartin C-mollimessu, joka on Requiemin ohella yksi Mozartin arvostetuimmista kuoroteoksista.

nova_paauutispaikan_kuva_show_THUMB.jpg

Requiem, myös C-mollimessu jäi kesken säveltäjän kuollessa. Osia siitä on jälkeenpäin täydennetty useiden eri henkilöiden toimesta.

Teoksessa on nähtävillä vaikutteilta niin ajan italialaisesta musiikista kuin Georg Friedrich Händeliltä ja Johann Sebastian Bachilta.

Suureksikin messuksi kutsutussa C-mollimessussa on vaikuttava kaksoiskuoro, joka laulaa parhaimmillaan 8-äänisesti. Solistien suhteen se on poikkeuksellinen, sillä alton ja sopraanon sijaan messussa laulaa kaksi sopraanoa. Mozartin kerrotaan säveltäneen messun vaimonsa kunniaksi. Hän lauloi toisen sopraano-osan, kun messu sai keskeneräisenä ensiesityksensä Salzburgissa vuonna 1783. Toinen sopraano-osa oli tiettävästi tarkoitettu Mozartin Nannerl-sisarelle.

Palmusunnuntain esityksessä esiintyy massiivinen lähes sadan hengen kuoro, joka koostuu Turun Tuomiokirkkoseurakunnan kamarikuoro Novasta ja sinfoniakuoro Chorus Cathedralis Aboensiksesta. Solisteina laulavat sopraanot Kaisa Ranta ja Laura Vire, tenori Markku Lautjärvi ja baritoni Jukka Pietilä. Orkesterina on Ars Musican kamarorkesteri ja johtajana Klaus Rautawaara.

W. A. Mozartin C-mollimessu Turun Tuomiokirkkossa sunnuntaina 20.3. klo 18

• Kamarikuoro Nova ja CCA-kuoro
  • Kaisa Ranta, sopraano
  • Laura Vire, sopraano