Hiljainen viikko kutsuu pysähtymään iltakirkoissa

Pääsiäissunnuntain iloa odotellessa hiljaisen viikon monet kirkkoillat pysäyttävät muistelemaan Kristuksen kärsimyshistoriaa - usein ehtoollisenvieton merkeissä.

jeesus_ristilla_katariinankirkko_show_THUMB.jpg

Tuomiokirkossa alkuviikon iltakirkot alkavat klo 19. Keskiviikon 23.3. iltakirkkona Turun piispa Kaarlo Kalliala pitää perinteisen luentonsa tämän kertaisena teemana Huomisen kristitty on mystikko. Myös luento alkaa klo 19.

Maarian iltakirkot alkavat maanantaina 21.3. ja tiistaina 22.3. klo 18. Keskiviikkona Maarian kirkossa soi Key Ensemblen esittämä Bachin Johannespassio klo 19.

Henrikinkirkon iltakirkoissa on esillä maanantaina levollisuus ja tiistaina yksinäisyys klo 19. Keskiviikkona Henrikinkirkossa käydään kuorojen kanssa Via Crucis –musiikkivaellukselle klo 19.

Kaarinan kirkossa on musiikkihartaus yhdessä Cantilena-kuoron kanssa maanantaina klo 19. Martin seurakuntatalolla vaelletaan Jeesuksen jalanjäljissä -pääsiäisvaellusta tiistaina klo 16, 17, 18 ja 19 ja keskiviikkona klo 16 ja 17 – samalla voi poiketa pääsiäismyyjäisissä. Keskiviikkona iltakirkkoon kokoonnutaan Mikaelinkirkkoon klo 17 sekä Martin-, Kaarinan ja Piikkiön kirkkoihin klo 18.

Kiirastorstaina 24.3. messuja tai ehtoollishartauksia on joka kirkossa. Kakskerran, Maarian, Martin, Paattisten, Pallivahan ja Piikkiön kirkossa messu tai ehtoollishartaus alkaa klo 18 ja Kaarinan, Kuusiston, Mikaelin, Pyhän Katariinan ja Varissuon kirkoissa klo 19. Tuomiokirkossa kiirastorstain iltamessu alkaa klo 19.30, ja Henrikissä ja Hirvensalossa vasta klo 20.

Kiirastorstai-iltana useissa kirkoissa on tapana valmistautua pitkäperjantaihin sammuttamalla kynttilät ja riisumalla alttari tai pukemalla se mustiin alttarivaatteisiin. Kirkosta lähdetään mielen hiljaisuudessa kohti pitkäperjantaita.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 18.3.2016  / MV)

2016-03-22 09:07:40.0