Seurakuntien somekalenterit johdattavat jouluun

Turun ja Kaarinan seurakunnat tarjoavat monenlaista jouluista kuultavaa ja nähtävää sosiaalisen median kanavissaan sekä nettisivuillaan. Suurin osa sähköisistä joulukalentereista on rakennettu yhteisöpalvelu Facebookiin.

Miespuolinen henkilö kuvaamassa kännykällään joulukuusen edessä leikkivää lasta. Kuvituskuva.

Turun ja Kaarinan seurakuntien sosiaalisen median joulukalenterit sekä verkkosisällöt tuovat iloa joulun odotukseen tekstien, kuvien ja videoiden muodossa: sykähdyttäviä satuja ja sävelmiä, tietoiskuja toiminnasta sekä kurkistuksia seurakuntaelämään.

Kalentereita voi seurata pääasiassa Facebookissa, eikä erillisiä tunnuksia vaadita. Osa kalentereista julkaistaan myös Instagram-palvelussa.

Seuraa Facebookissa ja verkossa

Jouluaiheisten lastensatujen pariin johdattaa arkkipiispa Tapio Luoman joulukalenteri, josta avautuu 24 tarinaa joulun odotukseen. Satuja kuullaan muun muassa Hannele Huovilta, Roope Lipastilta, Timo Parvelalta, Pia Perkiöltä, Satu Reinikaiselta ja Tuutikki Toloselta. Videokalenteria voi seurata Facebookissa Kirkko Turussa ja Kaarinassa -sivulla. Kulje satujen polkua jouluun!

Piikkiön seurakunta on tehnyt soivan Facebook-kalenterin piristämään joulun odotusta. Tiina Ilonen ystävineen tarjoaa jouluisen musiikkivideon päivittäin aamukahdeksalta. Joulukalenteri on katsottavissa seurakunnan netti- ja Facebook-sivulla

Kirkonrotat Hilda ja Hulda ovat valmistaneet videojoulukalenterin lasten iloksi. Kalenterissa rottasiskokset matkaavat jouluun ja muistelevat jouluisia hyvän mielen asioita, seikkailuja voi seurata joka päivä jouluaattoon asti. Joulukalenteri löytyy Hildan ja Huldan Facebook-sivulta tai YouTubesta sekä Skappelin Facebookista

Åbo svenska försalming ilahduttaa Facebookissa omalla joulukalenterillaan. Luukkujen takaa paljastuu muun muassa mukavia joululahjaideoita ja henkilökunnan tervehdyksiä. Lisäksi kalenteri tutustuttaa ruotsalaisen seurakunnan arkeen ja yhteistyökumppaneihin.

Myös Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän vammaistyön Facebook-kalenterissa iloitaan joulun odotuksen alkamisesta. Kalenteriluukkujen alle kätkeytyy joulutunnelmaa sekä asiaa muun muassa vammaistyön vapaaehtoistoiminnasta ja vammaisten oikeuksista.

Kirkon joulukalenterista löytyy vaihtuvia yllätyksiä osoitteessa www.joulu.fi. Kalenterin luukkuun pääsee kurkkaamaan joka päivä joulupäivään asti. Sivustolla voi myös katsoa jouluevankeliumivideon ja tulostaa jouluisia värityskuvia.

Lastenkirkon videojoulukalenterissa Päkä-lammas soittaa videopuheluita eri seurakuntiin rakentaakseen oikean joulun. Perheen pienimmille suunnattua kalenteria voi katsoa YouTubessa

Pyhiinvaellus Suomen Facebook-joulukalenteri tarjoaa 24 pientä pysähdystä. Kalenteri kuljettaa kohti joulua arkea valokuvaten ja hiljaisuuteen laskeutuen. Joulukalenteria voi seurata myös Instagram-sovelluksessa nimellä @pyhiinvaellussuomi.

Poimintoja kalentereista Instagramissa

• Henrikinseurakunnan joulukalenteri kehottaa lähtemään levollisin askelin kohti joulua. Kalenteria voi seurata Instagramissa nimellä @henrikinseurakunta.
  • Katariinanseurakunta kutsuu viettämään yhteistä virtuaalista joulun aikaa Instagram-tililleen @katariinansrk. Joulukalenterin on suunnitellut seurakunnan kesäsomettaja Vilma Niittyvaara.
  • Martinseurakunnan isoset ovat luoneet jouluisen vitsikalenterin Instagram-tililleen @martinseurakunnan_isoset.
  • Turun ja Kaarinan seurakuntanuorten soiva joulukalenteri ilahduttaa Instagramissa @turunsrknuoret-nimisellä tilillä. Päivittäin paljastuu yksi joululaulu.

Turun ja Kaarinan seurakuntien adventin ja joulu ajan ohjelmaan voi tutustua osoitteessa www.turunseurakunnat.fi/joulu. Tapahtumatietoja on koottu myös seurakuntien omille nettisivuille sekä verkkokalentereihin. Ohjelmamuutokset ovat mahdollisia koronatilanteen vuoksi.

(Seurakuntayhtymän viestintä 8.12.2020 / AR)

Tue Dec 08 11:03:00 EET 2020