Moniääninen Hoosianna ihastuttaa virtuaalisesti – ensiesitys 29.11. klo 12

Kirkko Turussa ja Kaarinassa tarjoaa takuuvarman tavan laulaa suosittua Hoosiannaa turvallisesti. Ensimmäisenä adventtina julkaistavalla näyttävällä mosaiikkivideolla esiintyy satapäinen virtuaalikuoro. Mukana ovat arkkipiispa Tapio Luoma ja Turun arkkihiippakunnan piispa Kaarlo Kalliala.

Tunnelmakuva kirkkotilasta, jossa lähikuvassa nuottivihko.

Ensimmäistä adventtia vietetään sunnuntaina 29.11., jolloin kirkoissa kajahtaa monille rakas Hoosianna-hymni, virsi numero yksi. Tänä vuonna lauluun voi yhtyä myös kotisohvilta, kun sadasta laulajasta koottu kuoro tulkitsee virtuaalisen Hoosiannan videon muodossa.

– Kun koronatilanne paheni, kaivattiin uusia keinoja tavata ja musisoida yhdessä. Halusimme varmistaa, että tuttu virsi kaikuu pandemiasta huolimatta, kertoo Anu Åberg, joka toimii Turun tuomiokirkkoseurakunnan kanttorina ja luotsaa kokeilevasta ja hyväntuulisesta tyylistään tunnettua Turku Cathedral Youth Choir (TCYC) -nimistä Tuomiokirkon nuorisokuoroa.

Etäkuoron ”kuoronjohdosta” vastannut Åberg lähetti avoimen kutsun sosiaalisen median kautta ja sai kokoon sadan osallistujan joukon. Hankkeeseen lähtivät mukaan muun muassa arkkipiispa Tapio Luoma, piispa Kaarlo Kalliala ja monta muuta. Kiinnostusta olisi ollut enemmänkin.

– Projekti saavutti hurjan suosion, ryhmä täyttyi päivässä. Kokoonpanon ikähaitari on kirjaimellisesti vauvasta vaariin, vanhimmat 91-vuotiaita. Edustettuina ovat myös monet erityisryhmät. Iskulauseeksi muodostui ”Sata laulaa sata lasissa!”

Osallistujille annettiin ohjeet, nuotit ja taustanauhat – ja etätyöskentely saattoi alkaa. Jokainen videoi ja nauhoitti oman osuutensa ja toimitti tuotoksen editoitavaksi. Videokavalkadin käsittelivät ja viimeistelivät äänittäjä Matti Heinonen ja säveltäjä Kaj-Erik Gustafsson. Urkusäestyksestä vastasi Markku Hietaharju, ja patarumpuja soitti Sanni Luoma. Puulusikkasoolon tarjosi mestaripelimanni Veikko Kuivala.

Vaikka itse lopputulos on vaikuttava, Anu Åberg korostaa yhdessä tekemisen ja toisiltaan oppimisen tärkeyttä. Projekti toi arjen lohtua poikkeuksellisena korona-aikana.

– Sata laulajaa sai mielekästä puuhaa, ja moni harjaantui digitaidoissa, kun yhteyttä pidettiin yhteisessä WhatsApp-ryhmässä. Meillä oli valtavan kivaa yhdessä. Virtuaaliprojektin etenemistä saattoi seurata Turun tuomiokirkon nuorisokuoron Facebook-sivuilla Turku Cathedral Youth Choir.

Virtuaalinen Hoosianna kannustaa yhteislauluun ensimmäisenä adventtisunnuntaina 29. marraskuuta. Lopputuotos on kuunneltavissa ja katsottavissa kello 12 alkaen Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän Facebookissa (Kirkko Turussa ja Kaarinassa) ja YouTubessa (Turun ev.lut. seurakunnat).

Hoosiannan laulaminen ensimmäisenä adventtina on vanha perinne Suomessa ja Ruotsissa. Hymnillä on ikää runsaat 200 vuotta, Suomen luterilaisen kirkon virsikirjaan se pääsi vuonna 1986. Ensimmäinen adventti aloittaa uuden kirkkovuoden ja valmistautumisen jouluun, Jeesuksen syntymäjuhlaan.

(Seurakuntayhtymän viestintä 26.11.2020 / AR)

Thu Nov 26 10:48:00 EET 2020