Turun alueellinen keskusrekisteri laajenee vuoden alussa

Neljä seurakuntaa lisää liittyy ensi vuoden alussa Turun alueelliseen keskusrekisteriin. Laitila, Lieto, Raisio ja Somero ovat uudet jäsenseurakunnat.

Keskusrekisteri laajenee 18.11.2020 netti.jpg

Uuden sopimuksen allekirjoittajat ryhmäkuvassa 18.11.2020. Kuva Timo Jakonen

Kuluvan vuoden alussa aloittaneessa alueellisessa keskusrekisterissä on ennestään 13 seurakuntaa: Turun ja Kaarinan seurakuntien lisäksi Kustavi, Nousiainen ja Taivassalo. Jäsenpohja on uusien jäsenseurakuntien myötä noin 195 000.
Sopimus uusien seurakuntien kanssa allekirjoitettiin keskiviikkona 18. marraskuuta. Uusien seurakuntien myötä alueelliseen keskusrekisteriin rekrytoidaan kolme uutta toimistosihteeriä.

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jäsenrekisteriä, kirkonkirjoja, pidetään vuoden 2022 alusta alkaen yllä ainoastaan alueellisissa keskusrekistereissä, jotka voivat muodostua seurakuntayhtymään kuuluvista seurakunnista tai alueellisesti esimerkiksi seurakuntayhtymää laajemman alueen seurakunnista tai muutoin itsenäisistä seurakunnista.

Turun alueellinen keskusrekisteri haluaa taata asiakkaille tasalaatuisen, yhteistyössä tehtävän palvelun. Alueellisen keskusrekisterin palveluihin kuuluu jäsenkirjanpito eli henkilön muutto- ja perhesuhdetietojen oikeellisuuden tarkistaminen. Rekisterissä tehdään myös kirjaukset kirkollisista toimituksista, kuten kaste, konfirmaatio ja avioliittoon vihkiminen. Yhä kansainvälisemmiksi muuttuneet kirkolliset toimitukset vaativat vahvaa asiantuntemusta. Kun erikoistyö keskitetään yhteiseen keskusrekisteriin, seurakunnat saavat keskittyä seurakuntatyöhön.

Myös avioliiton esteiden tutkinta, joka vaaditaan ennen vihkimistä, on iso osa palvelua, mutta suurin tehtävä on virkatodistusten kirjoittaminen. Virkatodistuksia pyydetään ennen kaikkea perunkirjoituksiin. Kirkonkirjat on digitalisoitu ja Turussa pystytään tekemään todistukset koko Suomen alueelta. Ainoastaan Karjalan luovutettujen alueiden kirkonkirjat hoidetaan Mikkelissä.

Sopimuksen allekirjoittajina keskiviikkona toimivat Laitilan seurakunnasta kirkkoherra Petri Laitinen ja talouspäällikkö Merja Jusi, Liedon seurakunnasta kirkkoherra Risto Leppänen, Raision seurakunnasta kirkkoherra Sari Lehti ja talousjohtaja Kari Haakana, Someron seurakunnasta kirkkoherra Jaakko Knuutila ja talouspäällikkö Kirsi Parviainen sekä Turun ja Kaarinan isäntäseurakuntayhtymästä tuomiorovasti, yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja Heimo Rinne ja alueellisen keskusrekisterin johtaja Hanna Lehto.

Alueellisen keskusrekisterin kustannukset jaetaan seurakuntien jäsenmäärän mukaisesti. Turun alueellinen keskusrekisteri tarjoaa palvelua joka arkipäivä klo 9-15, asiointiaika osoitteessa Eerikinkatu 3 on nyt korona-aikana arkisin klo 9−14. Sähköinen asiointi puolestaan onnistuu mihin vuorokauden aikaan tahansa.

Kuvassa vas. takana Merja Jusi, Petri Laitinen, Jaakko Knuutila, Heimo Rinne, Kari Haakana, vas. edessä Risto Leppänen, Kirsi Parviainen, Hanna Lehto, Hanne Hieta ja Sari Lehti.
Kuva Timo Jakonen

(Seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 19.11.2020 / PH)

Thu Nov 19 14:32:00 EET 2020