Aulikki Mäkinen Turun tuomiorovastiksi

Teologian tohtori Aulikki Mäkinen on valittu Turun uudeksi tuomiorovastiksi. Hän siirtyy Turkuun Kuopion Männistön seurakunnan kirkkoherran virasta.

Aulikki Mäkinen istuu vaalipaneelissa muiden hakijoiden ympäröimänä.

Valinnan teki keskiviikkona äänestyksen jälkeen Turun tuomiokirkkoseurakunnan 15-jäseninen seurakuntaneuvosto. Aulikki Mäkinen sai 14 ääntä ja Naantalin kirkkoherra Jani Kairavuo yhden äänen. Muut kuusi hakijaa jäivät ilman ääniä.

Aulikki Mäkinen, 53, on kotoisin Turun naapurista Liedosta. Hän valmistui teologian maisteriksi 1992 ja teologian tohtoriksi 2002 Helsingin yliopistosta. Hän on työskennellyt pappina Pohjois-Saksassa ja vs. kirkkoherrana Vehmersalmen seurakunnassa. Hän on toiminut myös hiippakuntasihteerinä. Nykyisessä virassaan hän hoitaa Kuopion seurakuntayhtymän yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtajan tehtävää. Hän on ollut kirkkohallituksen täysistunnon jäsen ja kirkolliskokousedustajana vuodesta 2012 lähtien. Hän on perheellinen.

Turun tuomiokirkkoseurakunnassa on 13 500 jäsentä, 28 työntekijää sekä luottamushenkilöitä ja iso joukko vapaaehtoisia. Tuomiokirkkoseurakunnan jäsenistä moni asuu yksin. Osa heistä on korkeakouluopiskelijoita, jotka ovat leimallinen osa alueen elämää.

Kymmenen vuotta virassa toiminut nykyinen tuomiorovasti Heimo Rinne jää eläkkeelle 1.1.2021.

Virkaa haki kahdeksan henkilöä. Turun arkkihiippakunnan tuomiokapituli ja Tuomiokirkkoseurakunnan seurakuntaneuvosto haastattelivat hakijat. Hakijoille järjestettiin myös paneelikeskustelu, joka lähetettiin verkossa.

Tuomiorovasti on Turun arkkihiippakunnan tuomiokapitulin jäsen ja Turun tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherra. Tuomiorovasti toimii tarvittaessa arkkihiippakunnan piispan tai arkkipiispan sijaisena.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 18.11.2020 / PH)

Kuva: Timo Jakonen

Wed Nov 18 18:57:00 EET 2020