Pyhäinpäivä tuo poisnukkuneen lähelle

Kristillisessä perinteessä pyhäinpäivänä muistellaan poisnukkuneita sekä muistutetaan kuoleman jälkeisestä elämästä ja jälleennäkemisen toivosta. Lauantaina 31.10. vietettävänä pyhäinpäivänä monen askeleet suuntaavatkin kohti läheisten hautoja. Hautausmaat täyttyvät muistokynttilöiden lämpimästä valosta, joka kertoo, ettei rakkaita ole unohdettu.

Hautakivi, jonka edessä on kynttilälyhty ja punainen kanerva ruukussa

Jos oman läheisen hauta on kaukana tai sillä käyminen ei ole muuten mahdollista, muistokynttilän voi jättää myös jollekin Turun ja Kaarinan hautausmaiden yhdeksästä muualle haudattujen muistokivistä.

Turun hautausmaalla muistopaikkana on jo pitkään palvellut Menneitten sukupolvien muistomerkki pienellä aukiolla Vanhan hautausmaan keskellä. Katariinan hautausmaalla muistokivi ja Paattisilla maahan upotettu risti ovat sankarihautojen vieressä.

Maarian kirkkomaalla muistopaikka on pystytetty pääportin oikealle puolelle ja Maarian keskisellä hautausmaalla kappelin läheisyyteen. Kärsämäen hautausmaalla muistopaikka löytyy muistolehdon ja kappelin välistä.

Kakskerrassa muistopaikka on pääportilta vasemmalle ja Kuusiston hautausmaalla muistopaikaksi pystytetty valurautaristi on kirkon pääsisäänkäynnin edessä. Piikkiössä muistelupaikka on kirkon länsipuolella.

Muistokynttilän voi viedä myös viiteen muistolehtoon. Muistolehdot ovat Turun, Kärsämäen ja Katariinan hautausmailla sekä Maarian kirkkomaalla. Turun hautausmaalla muistolehtoja on kaksi. Tilanpuutteen takia muistolehtoihin ei voi viedä lyhtyjä. Hautausmaiden kartat löytyvät täältä

Haudoilla käymisen yhteydessä on mahdollista hiljentyä Kärsämäen kappelissa klo 14–17 ja Pyhän Katariinan kirkossa klo 11–16. Kummassakin päivystää pappi, jonka kanssa on mahdollista keskustella. Kärsämäessä on lisäksi musiikkia. Ylösnousemuskappelissa Turun hautausmaalla on avoin hartaustilaisuus klo 14.

Viime pyhäinpäivän jälkeen kuolleita muistetaan myös seurakuntien omissa pyhäinpäivän jumalanpalveluksissa ja muistohetkissä. Näissä luetaan kuolleiden seurakuntalaisten nimet ja sytytetään kynttilät heidän muistolleen. Koronan takia tilaisuuksien osallistujamäärää on saatettu rajoittaa tai porrastaa. Joidenkin seurakuntien tilaisuudet ovat vain poisnukkuneiden omaisille ja niihin on lähetetty erikseen kutsut.

Pyhäinpäivän ohjelma seurakunnissa lauantaina 31.10.

Avoimet ovet:

• Pyhän Katariinan kirkko klo 11–16, pappi päivystää
  • Kärsämäen kappeli klo 14−17, musiikkia, pappi päivystää

Jumalanpalvelukset ja muistohetket:

• Aurelia kl. 10.30 Högmässa i Aurelia. Under mässan tänds ett ljus till minnet av de församlingsmedlemmar som avlidit under det senaste året. Mässan är öppen för alla.
  • Ylösnousemuskappeli klo 14 Pyhäinpäivän hartaus, S. Pietilä
  • Maarian kirkko klo 15, 16.30 ja 18 Poisnukkuneiden muistamiset. Nimet luetaan sukunimen mukaan aakkosittain järjestettynä klo 15 A-K, klo 16.30 L-P ja klo 18 R-Ö. Kirkkon eivät mahdu kuin poisnukkuneiden omaiset, mutta kaikki kolme tilaisuutta striimataan ja striimit on katsottavissa osoitteessa maarianseurakunta.fi
  • Pyhän Katariinan kirkko klo 16, 17 ja 18 Pyhäinpäivän iltakirkot, joissa muistetaan poisnukkuneita. Hälli, Viirros, Kairavuo, Kerokoski, sellisti Laura Olli. Nimet luetaan porrastetusti kuolinpäivän mukaan: klo 16 lokakuu 2019–tammikuu 2020, klo 17 helmikuu 2020–toukokuu 2020, klo 18 kesäkuu–lokakuu 2020. Kahvitus Nummen srk-kodissa klo 1218.
  • Mikaelinkirkko klo 17 Iltakirkko ja poisnukkuneiden muistaminen, Hanttu, K. Hakanpää, M. Hakanpää, Koski, av. Erja ja Kari Mäenpää.
  • Paattisten kirkko klo 18 Pyhäinpäivän sanajumalanpalvelus ja poisnukkuneiden muistaminen, Heikkinen.
  • Piikkiön kirkko klo 18 Pyhäinpäivästä Pyhäinpäivään -iltakirkko ja poisnukkuneiden muistaminen, Ijäs.
  • Turun Tuomiokirkko klo 18 Pyhäinpäivän muistoilta, S. Pietilä, Hokkanen, J. Pietilä

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 28.10.2020, päivitetty 29.10.2020 / AH)

Wed Oct 28 12:16:00 EET 2020