KIrkon ympäristöjärjestelmä uudistui

KIrkon oman ympäristöjärjestelmä eli Kirkon ympäristödiplomi on uudistettu tukemaan kirkon tavoitetta olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Ympäristödiplomin punaisena lankana kulkee myös luonnon monimuotoisuuden varjeleminen.

kirkon ymparistodiplomi 2020 logokuva.png

Kirkon ympäristödiplomin vihreä logo, joka muistuttaa voikukkaa.

Ympäristödiplomissa on nyt myös entistä konkreettisempia ohjeita ja vinkkejä ympäristövastuun kantamiseen..

Ympäristödiplomi on seurakunnille työkalu ympäristövastuun toteuttamisessa ja se on käytössä jo lähes kaikissa suurimmissa seurakunnissa Suomessa.

"Seurakuntien käytännön ympäristötoimilla on vaikutusta", toteaa kirkon johtava asiantuntija Ilkka Sipiläinen. "Seurakunnilla on metsää yhteensä noin 167 000 hehtaaria ja noin 8000 rakennusta. Myös ympäristökasvattajana lähes neljän miljoonan jäsenen kirkon merkitys voi olla merkittävä."

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymällä ympäristödiplomi on ollut vuodesta 2003 ja  nykyinen ympäristödiplomi on voimassa vuoteen 2022 saakka.

Diplomia hakiessaan seurakunta kehittää toimintaansa ympäristö- ja ilmastotavoitteiden kannalta. Samalla tehdään näkyväksi kirkon sanomaa ihmisen vastuusta luomakunnasta. Prosessin tuloksena syntyy ympäristöohjelma, joka ohjaa sitä, miten seurakunnassa toteutetaan ympäristötyötä. Seurakunta kirjaa ympäristöohjelmaan omia suunnitelmia ja tulevaisuuden tavoitteita.

(viestintä 26.10.2020 / MV)

Mon Oct 26 09:45:00 EET 2020