Oma koti hurjan kallis – asunnottomien yö Turussa 17.-18.10

Vuosittaista Asunnottomien yötä vietetään jälleen tulevana viikonloppuna eri puolilla Suomea. Tänä vuonna Asunnottomien yön teemana on ”Oma koti hurjan kallis” ja tapahtumissa muun muassa annetaan konkreettista asumis- ja velkaneuvontaa.

Kirkko Turussa ja Kaarinassa järjestää yhteistyössä eri tahojen kanssa Asunnottomien yö -tapahtuman Vanhalla Suurtorilla ja Turun tuomiokirkossa.

Asunnottomien yön piirroskuvassa mies lämmittelee tulen ääressä.

Tapahtuma alkaa lauantaina 17.10 klo 18 ja päättyy sunnuntaiaamuun klo 8. Koronatilanne otetaan tietysti huomioon. Kaikille kävijöille jaetaan kasvomaskeja, pieniä käsidesipulloja sekä muita hygieniatuotteita.

Vanhalla Suurtorilla on klo 18 alkaen ohjelmassa muun muassa tuliesitys, ulkotulen sytytys, stand-up esityksiä ja livemusiikkia. Paneelikeskustelua tapahtumateemalla Oma koti hurjan kallis käydään asumisneuvojan, kokemusasiantuntijan sekä kaupungin erityisasiantuntijan kanssa. Tarjolla on myös ruokaa ja juomaa. Tuomiokirkossa tapahtuma alkaa klo 21. Tuomiokirkossa musiikkia esittävät muun muassa Kankaanranta & co, Käärmikkä sekä Mosaiikki.

Vanhalla Suurtorilla on paikalla asumisneuvojia ja lakimies vastaamassa kävijöiden kysymyksiin ja antamassa neuvoja asumiseen liittyviin asioihin. Takkien jako alkaa Tuomiokirkossa klo 19. Kirkossa on myös parturi paikalla. Perinteisen puolijoukkueteltan sijaan asunnottomille on tilapäismajoitusta yön yli Tuomiokirkossa 25 hengelle. Aamupalaa on sunnuntaiaamuna tarjolla ITU:ssa Hämeenkatu 28 yhteistyössä Elokolon kanssa.

Tapahtuma on tarkoitettu kaikille, niin asunnottomille, asunnottomien kanssa työtä tekeville järjestöille ja ammattilaisille kuin päättäjille ja kaikille asiasta kiinnostuneille. Turun tapahtuman pääjärjestäjänä toimii tänä vuonna Kirkko Turussa ja Kaarinassa ja mukana on useita järjestöjä, puolueita sekä Turun kaupunki.

Asunnottomien yö on valtakunnallinen kansalaisliike, joka tukee jokaisen perusoikeutta vakinaiseen asuntoon.  Asunnottomien yötä on vietetty vuodesta 2002 lähtien YK:n kansainvälisenä köyhyyden ja syrjäytymisen poistamiseen keskittyvänä päivänä 17. lokakuuta.

Lisää Asunnottomien yöstä voi lukea osoitteessa asunnottomienyo.fi.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 14.10.2020 / MV)

Thu Oct 15 12:43:00 EEST 2020