Syksyn ensimmäinen Valoa yössä -ilta avaa Juhani Rekolan ajattelua ja uskoa

Katariinanseurakunnan suosittu Valoa yössä -keskustelusarja jatkuu Pyhän Katariinan kirkossa torstaina 24.9. kello 18. Tilaisuudessa sukelletaan edesmenneen esseistin, teologi Juhani Rekolan elämään.

Henkilö kulkee pimeässä ja osoittaa taskulampulla taivaalle.

Juhani Rekola (1916–1986) tunnetaan Tukholmassa elämäntyönsä tehneenä kirkonmiehenä ja kovan todellisuuden teologina. Hän on yksi arvostetuimmista suomalaisista esseisteistä. Pyhän Katariinan kirkossa järjestettävässä tilaisuudessa kuullaan, millainen mies keski-iän kriisiin joutunut ja pimeään herännyt mies Rekola oli ja mitä sanottavaa hänellä olisi meille 2020-luvun ihmisille.

Rekolan ajatteluun ja uskoon johdattelee teologian kandidaatti, toimittaja Heimo Hatakka, joka on toimittanut kaksi laajaa kokoelmaa Rekolan kirjoituksia viime vuosina. ”Herääminen pimeään” ilmestyi vuonna 2016 ja ”Kirkas mystiikka” vuonna 2019.

Kommenttipuheenvuoron pitää piispa Kaarlo Kalliala. Kalliala on Rekolan kirjan ”Ilo pimeydessä” esipuheessa todennut Rekolan olevan kosketusetäisyydellä mysteeriin. Tästäkin keskustellaan torstain Valoa yössä -illassa.

Illan juontajina toimivat emeritus ohjelmapäällikkö Kari J. Kettula ja Katariinanseurakunnan kirkkoherra Leena Kairavuo. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Valoa yössä -keskustelusarja Pyhän Katariinan kirkossa (Kirkkotie 46, Turku):

• to 24.9. klo 18–19.30 Heimo Hatakka: ”Juhani Rekola – pimeyden ja kirkkauden esseisti”
  • to 29.10. klo 18–19.30 Minna Kettunen ja Paavo Castrén: ”Pappila, kulttuurin kehto – pappilan ikkunoista loistaa valo”

Vapaa pääsy. Kirkkosalissa istutaan turvavälit huomioiden ja hyvää käsihygieniaa noudattaen. Osallistuthan tilaisuuteen vain täysin terveenä.

(Katariinanseurakunnan ja seurakuntayhtymän viestintä 21.9.2020 / KL, AR)

2020-09-22 08:28:00.0