Piispantarkastus Martinseurakunnassa torstaista sunnuntaihin

Tervetuloa Martinkirkkoon torstaina 17.9. klo 19 Iltaan arkkipiispan seurassa. Voit esittää kysymyksiä arkkipiispalle. Sunnuntaina, Turun päivänä 20.9. klo 10 Martinkirkossa vietetään Selkomessua ja messun jälkeen kirkkokahveja. Silloinkin paikalla on arkkipiispa Tapio Luoma. Tilaisuudet myös lähetetään seurakunnan Facebookissa.

Martinkirkko, kirkontorni, syksyinen vaahtera, sininen taivas

Martinkirkko on alueen maamerkki. Kuva Timo Jakonen

Arkkipiispa Tapio Luoma toimittaa piispantarkastuksen Martinseurakunnassa 17.-18.9. ja 20.9. Korona-aika on supistanut tarkastuksen yleisötilaisuuksia, mutta kahteen tilaisuuteen seurakuntalaiset ovat lämpimästi tervetulleita.

Torstaina 17.9. klo 19 järjestetään Martinkirkossa kaikille avoin Ilta arkkipiispan seurassa -tapahtuma. Iltatilaisuudessa osallistujat voivat esittää omia kysymyksiään suoraan arkkipiispalle. Tilaisuuden juontavat nuorisotyönohjaaja Jenni Haltia ja viestintäsihteeri Henri Kirkanen. Keskustelun lomassa on musiikkiohjelmaa.

Sunnuntaina 20.9. klo 10 piispantarkastus päättyy Martinkirkossa pidettävään kaikille avoimeen selkomessuun. Messun toteutuksesta vastaavat arkkipiispa, seurakunnan työntekijät ja seurakunnan nuoret. Messun jälkeen säästä riippuen kirkkokahvit ulkona tai sisällä kirkossa.

Turvavälein kirkkoon mahtuu 140 henkilöä. Kirkossa on saatavilla käsidesiä. Molemmat tilaisuudet myös striimataan ja ovat katsottavissa myös seurakunnan Facebookissa, www.facebook.com/martinseurakunta

Edellinen piispantarkastus tehtiin Martinseurakunnassa 16 vuotta sitten. Martinseurakunnan piispantarkastus on arkkipiispa Tapio Luomalle ensimmäinen arkkipiispan virassa.

Piispantarkastuksen tarkoituksena on tukea seurakuntaa. Tarkastus toteutetaan seurakunnan omista tarpeista käsin. Työntekijöiden, luottamushenkilöiden, seurakuntalaisten ja arkkipiispan seurueen kanssa arvioidaan yhdessä sitä, mitä seurakunnalle ja työyhteisölle kuuluu. Tarkastuksessa arvioidaan myös toimintaympäristön muutoksia ja pohditaan, minkälaisia ovat seurakunnan ja seurakuntayhtymän tulevaisuuden näkymät.

Martinseurakunta on Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän kolmanneksi suurin seurakunta. Jäseniä on 19 229. Seurakunnassa toimii 28 työntekijää ja iso joukko vapaaehtoisia. Alueen väestöstä huomattava osa eli yli 40 prosenttia on alle 34-vuotiaita. Martista on tullut hyvin suosittu asuinalue. Seurakunnan pääkirkko vihittiin käyttöön vuonna 1933. Sen kellotorni kokoaa 64 metrin korkeuteen. Seurakunnassa on myös Hirvensalon kirkko ja seurakuntakeskus, Kakskerran kirkko, Martin seurakuntatalo ja Uittamon ja Hennalan seurakuntakodit.
Seurakunnan missio: Martinseurakunta on yhteisö, joka tarjoaa mahdollisuuden kokea yhteyttä armolliseen kolmiyhteiseen Jumalaan sekä yhteyttä ihmisten kesken.

(Martinseurakunnan viestintä, seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 16.9.2020 / HK, PH)

Wed Sep 16 15:13:26 EEST 2020