Kirkon futisturnaus kisattiin Turussa hyvällä fiiliksellä

Vuotuinen Gloria Patri -turnaus huokui paitsi voitontahtoa myös toverillista urheiluhenkeä. Pelipyhättönä toimi Turun Kupittaan palloilukenttä perjantaina 28. elokuuta.

Kirkon väkeä pelaamassa jalkapalloa nurmikentällä.

Kirkon työntekijöiden, luottamushenkilöiden ja vapaaehtoisten valtakunnallinen jalkapalloturnaus kokosi kisaajat tänä vuonna Turkuun. Leikkimielinen mittelö käydään vuosittain elokuun viimeisenä perjantaina yhteistyössä Suomen Palloliiton kanssa.

Tällä kertaa mukana oli kymmenen joukkuetta ympäri Suomen. Isäntinä toimivat Turun arkkihiippakunnan oma joukkue FC Lallin kaatajat ja Mikaelinseurakunnan Toispual Jokke.

Päivä potkaistiin käyntiin arkkipiispa Tapio Luoman hartaudella ja avajaissanoilla.

– Hienoa nähdä teitä jalkapalloilevaa kirkon väkeä tänään täällä aurinkoisessa Turussa. Luvassa on eittämättä hieno yhteinen pelipäivä. Myös kristillisessä uskossa on kyse yhdessä työskentelystä, välillä hikoilemisesta, mutta samalla yhteisestä ilosta ja päämäärästä, Luoma toivotti osallistujat tervetulleiksi.

Päivän päätteeksi kävi ilmi, että turnauksen voitti Kuopio, joka pesi finaalissa Mooseksen Potkun. Kuopion joukkueessa oli mukana myös Kuopion piispa Jari Jolkkonen.

Gloria Patrilla (Kunnia Isälle) on vankka perinne seurakuntaväen liikuttajana, turnaus järjestettiin jo 28. kerran. Innokkaana jalkapallon harrastajana tunnettu emeritusarkkipiispa John Vikström aloitti perinteen aikoinaan Palloliiton kanssa. Edellisen kerran jalkapalloturnaus oteltiin Turussa vuonna 2015.

Arkkipiispa Tapio Luoma toivotti reilua ja reipasta mieltä kaikille pelaajille. – Olen itsekin aiemmin osallistunut Espoon edustajana, mutta tänään nappikset jäivät kotiin.

Diakonia- ja sielunhoitotyön johtaja, isäntäjoukkueen laitapelaajana taituroinut Teemu Hälli varmisti, että kaikki joukkueet olivat saapuneet paikalle.

Kirkon vuosittaisen jalkapalloturnauksen kisanäyttämönä toimi tällä kertaa Turun Kupittaan urheilupuisto.

Papeista on moneksi. FC Lallin kaatajat voittoisan futismatsinsa jälkeen.

Kuningaslajin pariin oli kerääntynyt mukava määrä kisaajia ja kannustajia. Taustalla puiden katveessa siintää Turun tuomiokirkon torni.

(Seurakuntayhtymän viestintä 28.8.2020 / Aleksi Rajamäki)

Fri Aug 28 14:58:00 EEST 2020