Tuomiokirkon pääurut keski-ikään

Kansallispyhäkön pääurut täyttävät 40 vuotta! Urkukonsertit täyttävät kirkon koko viikoksi, juhlakonsertti 30.8. klo 18

Tuomiokirkon pääurkujen pillistö kurottaa kohti kattoholveja, joihin aurinko paistaa basilikaikkunoista

Kuva: Timo Jakonen

Kansallispyhäkön suurinstrumentti, Turun tuomiokirkon pääurut, täyttävät tässä kuussa 40 vuotta. Tapahtumaa juhlistetaan kirkossa sunnuntaina 30.8. klo 18 konsertilla, jossa urkuri Markku Hietaharju soittaa uruilla Bachia ja Vierneä. Urut rakensi vuonna 1980 Urkurakentamo Veikko Virtanen. Disposition suunnittelivat Erkki Alikoski, Enzio Forsblom ja Björn-Olof Mårtensson. Fasadin ulkoasu on arkkitehti Ola Laihon käsialaa. Tuomiokirkon uruissa on 81 äänikertaa, joten ne ovat Suomen toiseksi suurimmat. (Vain Lapuan tuomiokirkossa on enemmän äänikertoja.) Soitin painaa n. 15 tonnia ja fasadin korkeus on n. 14 metriä. Pillejä löytyy 6057 kappaletta.

Syntymäpäiviään viettäviä urkuja soitetaan viikon aikana enemmänkin. Perjantaina 28.8. klo 18 vuorossa on Eurooppa-konsertti, jossa nuori virtuoosi Arttu Selonen soittaa Euroopan kansallishymnin ”Oodi ilolle” sekä Viernen ensimmäisen sinfonian. Ranskalaisen urkusäveltäjän Louis Viernen syntymästä tulee tänä vuonna kuluneeksi 150 vuotta. Eurooppa-konsertin kesto on n. 40 minuuttia.

Tuomiokirkossa vietetään myös Turun urkujuhlia. Tiistaista torstaihin klo 13 kuullaan puolen tunnin mittaisia lounaskonsertteja, joissa esiintyy taitavia ja monipuolisia urkureita. Tiistaina 25.8. vuorossa on Ville Urposen konsertti, keskiviikkona 26.8. esiintyy nuori urkuri Aleksanteri Wallius. Torstaina 27.8. konsertoimassa on Julia Tamminen.

Kaikkiin konsertteihin on vapaa pääsy, ohjelma maksaa 10€.

Turun urkujuhlien lounaskonsertit Tuomiokirkossa 25.-27.8. klo 13

Eurooppa-konsertti Tuomiokirkossa perjantaina 28.8. klo 18

Turun tuomiokirkon pääurkujen 40-vuotisjuhlakonsertti sunnuntaina 30.8. klo 18

Vapaa pääsy, ohjelma 10€