Ritarien siunaus Tuomiokirkossa avaa Turun linnan turnajaishumun

Turun linnan turnajaisten turnajaisritarien siunaus järjestetään Turun tuomiokirkossa torstaina 20.8. klo 18

Ritari haarniskassa polvistunut Tuomiokirkon pääalttarin eteen

Turun linnan turnajaiset siirrettiin koronapandemian vuoksi elokuulle. Linnan puistossa mitellään kuitenkin perinteisesti keskiaikaisessa hengessä, ja siihen kuuluu toki myös ritareiden siunaus. Keskiaikahenkisessä tilaisuudessa Turun tuomiokirkossa rukoillaan Jumalan varjelusta turnajaisiin osallistuville ritareille, jotka saapuvat paikalle noin viisitoista minuuttia ennen tilaisuuden alkua. Siunaus onkin monelle osanottajalle turnajaisten alkuhuipentuma, jonka jälkeen uskaltaa panna kaikkensa peliin hengenvaarallisessa lajissa. Katsojat taas pääsevät kokemaan ritariaikaa, kun sotisovissaan kalisevat taistelijat astelevat ylväinä kansallispyhäkön käytävillä.

Tilaisuuden toimittavat pastorit Mika Mäntyranta ja Miika Ahola. Musiikista vastaavat Markku Hietaharju ja Lauri Krapu. Turnajaisritarien siunauksen järjestävät yhteistyössä Historiallisen ratsastuksen seura, Rohan tallit sekä Turun tuomiokirkkoseurakunta. Domcafé palvelee klo 18:aan asti.

Turnajaisritarien siunaus Turun tuomiokirkossa torstaina 20.8. klo 18. Ritarit saapuvat n. klo 17.45. Vapaa pääsy.

(Tuomiokirkkosrk:n viestintä 14.8.20 / Eka)

Fri Aug 14 11:16:00 EEST 2020