Hautausmaaopastukset tutustuttavat lukuisiin taideteoksiin ja tarinoihin

Turun vanhan hautausmaan ainutlaatuiseen kulttuurihistoriaan pääsee sukeltamaan elo-syyskuussa järjestettävillä opastuskierroksilla. Opastukset toteuttaa Turun Matkailuoppaat.

Kesäisen vehreä Turun hautausmaa. Kuvituskuva.

Turun hautausmaa on Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän ylläpitämistä hautausmaista suurin. Se on perustettu vuonna 1807 ja täynnä kulttuurihistoriallisesti merkittäviä kohteita. Kuva: Timo Jakonen

Turun hautausmaalla tutustutaan merkittäviin muistomerkkeihin ja kauniisiin taideteoksiin sekä kuullaan huikeita tarinoita. Kävelyjen kohteet vaihtelevat eri teemojen mukaan. Ensimmäinen opastus pidetään sunnuntaina 9.8. klo 16 alkaen.

Opastukset ovat maksullisia ja kestävät noin puolitoista tuntia. Hinta on 10 euroa, 12–17-vuotiaat nuoret puoleen hintaan. Kortti- tai käteismaksu.

Lähtöpaikkana on elokuun opastuksilla Uudenmaantien puoleinen kukkakioski (Seppelkuja 2) ja syyskuussa Ylösnousemuskappelin parkkipaikka (Hautausmaantie 21). Mukaan mahtuu enintään 30 henkilöä per opas, paikalla on 2–3 suomenkielistä opasta. Ei ennakkoilmoittautumista.

Turun hautausmaan opastukset elo-syyskuussa 2020:

• su 9.8. klo 16–17.30 Makkaramestarista salvusälliin. Kävelyllä kuullaan tarinoita Turussa toimineiden käsityöläisten ja heidän perheidensä työstä ja elämänmenosta. Ammattinimikkeitä on paljon, jotkin jo unohtuneet, jotkut taas yhä ajankohtaisia ja tuoreita. Lähtöpaikka: Uudenmaantien puoleinen kukkakioski (Seppelkuja 2).
  • su 16.8. klo 16–17.30 Kauppiaita ja yrittäjiä. Tarinoita turkulaisista kauppiaista ja yrittäjistä monelta eri alalta. Lähtöpaikka: Uudenmaantien puoleinen kukkakioski (Seppelkuja 2).
  • su 23.8. klo 16–17.30 Arvon turkulaisrouvia maan povessa. Tällä kierroksella kuunnellaan tarinoita useiden Turussa vaikuttaneiden naisten elämänkaaresta. Monet heistä ovat olleet oman alansa uranuurtajia. Lähtöpaikka: Uudenmaantien puoleinen kukkakioski (Seppelkuja 2).
  • su 30.8. klo 16–17.30 Tieteen tekijöitä ja suosijoita. Kierroksella kuullaan tarinoita Turun yliopistossa vaikuttaneista eri alojen asiantuntijoista, rehtoreista professoreihin ja kirjastonhoitajiin. Tutustutaan myös turkulaisiin, jotka perustivat yliopiston 100 vuotta sitten. Lähtöpaikka: Uudenmaantien puoleinen kukkakioski (Seppelkuja 2).
  • su 6.9. klo 16–17.30 Pojat kansan urhokkaan. Kävelykierroksella hautausmaan uudella puolella nostamme katseemme itsenäisen Suomen sotiin ja henkilöihin. Tutustumme sekä sotiin liittyviin muistomerkkeihin että vainajiin, jotka isänmaan kohtalonhetkinä ovat eri tavoin henkensä menettäneet. Lähtöpaikka: Ylösnousemuskappelin parkkipaikka (Hautausmaantie 21).

Åbo turistguider ry: Begravningsplatsen

Vi beundrar minnesmärken, ser på konstverk och lyssnar på berättelser om personerna bakom namnen. Innehållet i promenaderna varierar enligt olika teman.

• sö 9.8 kl 16–17.30 Körsnär, sockerbagare och andra hantverkare. Promenaden berättar om olika hantverkare, deras familjer, yrken och levnadssätt i Åbo på 1800-talet. Det finns många yrken nämnda på gravvårdar, en del redan glömda, andra ständigt aktuella och livskraftiga. Rundturerna börjar: Blomkiosken vid Nylandsvägen (Kransgränden 2).
  • sö 6.9 kl 16–17.30 Söner av ett folk, som blött. Under rundvandringen på nya begravningsplatsen minns vi händelser och personer från vår självständighets olika skeden och lyfter blicken till minnesmärken som är förknippade med våra krig. Rundturerna börjar: Parkeringsplatsen vid Uppståndelsekapellet.

Längd: ca 1,5 h
Pris: 10 €, ungdomar (12–17 år) 5 €. Med kort eller kontant.
Max. 30 personer/guide (en svenskspråkig guide)

Lisätietoja / Mer information:
Turun matkailuoppaat - Åbo turistguider ry
Facebook: Kävelykierrokset Turussa
www.turunmatkailuoppaat.fi
turkukierrokset@gmail.com

(Seurakuntayhtymän viestintä 6.8.2020 / AR)

Thu Aug 06 11:37:00 EEST 2020