Renessanssisäveltäjä John Dowlandin haikeita lauluja Martinkirkossa 2.8.

Ophelia Duo esittää Martinkirkossa John Downlandin haikeudentäyteisiä lauluja ja luuttusooloja 1600-luvulta.

Ophelia Duo eli Tuomas Kourula ja Sanna Kola kirkon oven edessä.

Sunnuntaina 2.8. klo 17 Martinkirkon holvikaaret täyttyvät renessanssisäveltäjä John Dowlandin kaihoisista yksinlauluista arkkiluutun säestyksellä Ophelia duon konsertissa ”Floods of tears”.

Ophelia on turkulainen vanhan musiikin duo, joka on erikoistunut luuttulauluihin, varsinkin englantilaisen 1500- ja 1600-lukujen ja aivan erityisesti John Dowlandin musiikin esittämiseen.

John Dowland (15631626) oli englantilainen säveltäjä, luuttuvirtuoosi ja taitava laulaja, aikansa arvostetuimpia muusikoita. Hän työskenteli ja matkusti ympäri Eurooppaa, ja toi tuliaisina musiikillisia vaikutteita mm. Italian ja Saksan hoveista. Hän toimi myös Tanskan kuninkaan Kristian IV:n hovikapellissa.

Soololaulu luutun säestyksellä oli jo Dowlandin aikaan vakiintunut perinne Englannissa, mutta Dowland kehitti muodon huippuunsa. John Dowlandin sävellyksille on ominaista hienostunut melankolia, koristeellinen luuttutekstuuri ja laulutekstien herkkä käsittely.

Tämän konsertin ohjelmassa on lauluja sekä Dowlandin ensimmäisestä, että toisesta laulukokoelmasta. Mukana on Dowlandin tunnetuin sävellys Flow my tears, joka oli jo omana aikanaan erittäin suosittu ja levisi ympäri Eurooppaa erilaisina versioina.

Turun keskiaikaisten markkinoiden verkkoversiossa oli mukana Ophelian esitys kappaleesta Come Again ja elosyyskuussa 2020 on tulossa pidempi, noin 40 minuutin kokonaisuus, joka on kuvattu kokonaan Turun linnan kuninkaansalissa.

Sanna Kola on vanhaan musiikkiin erikoistunut mezzosopraano ja laulupedagogi, joka opettaa laulustudio Ääniräätälissä ja johtaa kahta sekakuoroa. Hän on toiminut solistitehtävissä Turun ja Keski-Suomen alueella, ja laulanut mm. Savonlinnan oopperajuhlakuorossa, Kuninkaantien muusikoissa, Key Ensemblessä ja keskiaikaisessa lauluyhtye Cavalierissa. Kola kuuluu Turun Vanha Musiikki ry:n perustajajäseniin, ja toimii tällä hetkellä seuran puheenjohtajana.

Tuomas Kourula on klassinen kitaristi ja Turun konservatorion kitaransoiton lehtori. Soittajana hänen mielenkiintonsa kohdistuu etenkin vanhaan musiikkiin ja sen instrumentteihin, luuttuihin ja barokkikitaraan. Vanhan musiikin vapaus ja lumoava sointi, samoin kuin sen kulttuuritausta ja maailmankatsomus laajemmin ovat hänelle kuin paluu unohtuneeseen, mutta tuttuun kotimaahan.

Tässä konsertissa Kourula soittaa arkkiluuttua, joka on Italiassa 1600-luvulla renessanssiluutusta kehittynyt muoto. Se sopii erityisen hyvin juuri lauluäänen säestämiseen.

Ophelia Duo ”Floods of Tears” Suvi soi -konsertti Martinkirkossa (Huovinkatu 1, Turku) sunnuntaina 2.8. klo 17. Vapaa pääsy (Kirkon turvajärjestelyt: Maks.140 henk. 2 m turvavälein, kirkossa käsihuuhdepisteet) Tervetuloa!

(Martinseurakunnan viestintä 22.7.2020 HK)

Katso konserttisarjan koko ohjelma seurakunnan verkkosivulta.

Mon Jul 27 09:00:00 EEST 2020