Piispanpäivillä narritarinoita ja keskiaikatunnelmaa

Keskiaikainen piispanlinna, nukketeatterin tarina arkeologista ja esihistoriasta, keskiaikaisista narritarinoista ammentava Mysteerio Buffo sekä keskiaikahenkinen tarjoilu vievät aikojen taakse Kuusiston Piispanpäivillä lauantaina 1. elokuuta. Tapahtuman järjestävät yhdessä Kaarinan kaupunki ja Kaarinan seurakunta.

Mysteerio Buffon hahmo sepittää. Näyttelijä Hannu Rantala. Kuva Markus Kaustell.

Teatteri Kollektiivi esittää Kuusiston kirkon pihalla kaksi monologia italialaisen näytelmäkirjailija Dario Fon monologinäytelmästä Mysteerio Buffo klo 12. Nimen ”Mysteerio” viittaa pyhään näytelmään ja ”buffo” koomiseen.

Teatteri Kollektiivin eli näyttelijä Hannu Rantalan, ohjaaja Milja Nordströmin ja tuottaja Ruut Luodon toteuttamassa esityksessä nähdään näytelmästä monologit Ilveilijän synty ja Lasaruksen kuolleista herääminen. Esityksessä näyttelijä Hannu Rantala heittäytyy lähes kahteenkymmeneen eri rooliin hyödyntäen klovneriaa, mimiikkaa ja fyysistä teatteria. Stand-up -henkinen esitys asettaa naurunalaiseksi vallan väärinkäyttäjät ja kysyy, kuka päättää kenelle valta kuuluu. Mysteerio Buffon ikäsuositus on K12.

Mysteerio Buffon jälkeen kello 13 Kuusiston Kanttorilan pihalla on pientä tarjoilua keskiajan tyyliin.

Kaarinan kaupunki järjestää Piispanpäivillä ohjelmaa Kuusiston piispanlinnan raunoilla. Meriryhmä vie nukketeatterilla aikamatkalle Arkeologin arvoitus! -esityksessään klo 14 ja 16, Kaarinan oppaat johdattavat lapset rauniokierrokselle klo 15. Sekä linnanraunioiden kesäkioski että Kuusiston taidekartano ovat avoinna.

Piispanpäivien tapahtumiin on vapaa pääsy.

(Seurakuntayhtymän viestintä 23.7.2020 / MV)

Thu Jul 23 11:09:00 EEST 2020