Pyhiinvaellusta luonnon helmassa

Turkuun suunnitellaan pyhiinvaelluskeskusta. Uusia, elämyksellisiä reittejä on tarjolla jo tänä kesänä.

Kolme henkilöä pyörien kanssa Tuomiokirkon edustalla lähdössä pienelle pyhiinvaellukselle.

Koronakevään jälkeen moni etsii kesätekemistä läheltä. Jos luonnossa vaeltaminen ja paikallinen kulttuurihistoria kiinnostavat, kannattaa tutustua pyhiinvaellusreitteihin Turun seudulla ja kauempanakin.

– Pyhiinvaelluksessa hiljaisuus, luonto, matkanteko ja kulttuurihistoriallisesti pyhät paikat yhdistyvät kokonaisvaltaiseksi kokonaisuudeksi, joka puhuttelee nykyihmistä, pyhiinvaellustoiminnan projektipäällikkö Annastiina Papinaho Turun arkkihiippakunnan tuomiokapitulista summaa.

– Pyhiinvaellus on kasvava trendi. Matkata voi omana itsenään ja vakaumuksesta riippumatta, kehityspäällikkö Päivi Pohjolainen Turun kaupungilta lisää.

Papinaho ja Pohjolainen ovat mukana Turun kaupungin ja Suomen evankelis-luterilaisen kirkon hankkeessa, jonka tavoite on vahvistaa pyhiinvaellustoimintaa Suomessa ja perustaa Suomen ensimmäisen pyhiinvaelluskeskus Turkuun. Tänä keväänä alkanut hanke kestää vuoden 2022 loppuun.

Pieni pyhiinvaellus voi avata aivan uudenlaisia näkymiä. Esimerkiksi Pyhän Olavin merireitti kulkee Turun saariston läpi Ahvenanmaalle ja sieltä Ruotsin läpi aina Norjan Trondheimiin saakka. Kaksi uutta, Turun tuomiokirkolta lähtevää ja sinne palaavaa reittiä julkaistaan vielä tänä kesänä.

Lue toimittaja Heidi Pelanderin kirjoittama juttu ja nappaa vinkit uusimmasta Lilja-lehdestä (Lilja 6–7, s. 7).

Kuva: Jussi Vierimaa

Fri Jul 03 14:24:00 EEST 2020