Perinteitä ja hengellistä näkökulmaa seurakuntien juhannuksessa

Kirkon perinteessä juhannus on Johannes kastajan päivä, jota vietetään Turun ja Kaarinan seurakunnissa niin juhannusperinteitä vaalien kuin jumalanpalveluksiin hiljentyen. Ohjelmaa järjestetään sekä verkossa että kasvokkain.

Kesäisiä koivujen runkoja.

Perinteinen Maarian kirkolla ja pappilassa vietettävä juhannusjuhla siirtyy tänä vuonna verkkoon: Maarian seurakunta julkaisee juhannusaattona juhannusjuhlavideon, joka sisältää lyhyen kansanlaulukirkon, hartauden, Maarian kirkon, pappilan ja puutarhan esittelyä sekä musiikkia. Videon voi katsoa osoitteessa www.maarianseurakunta.fi juhannusaattona klo 18 alkaen. Video kestää noin 40 minuuttia.

Juhannustunnelmaan voi kuitenkin virittäytyä kesäisen musiikin siivin jo aamupäivällä klo 10 Piikkiön seurakunnan Facebookissa ja verkkosivuilla. Henrikinkirkolla puolestaan nousee lippu salkoon juhannusaattona klo 18. Lipunnoston jälkeen luvassa on hartaus sekä yhteislauluja kirkon pihapiirissä.

Tuomiokirkon kivijalassa sijaitseva Domcafé-kahvila on auki läpi juhannuksen. Sekä juhannusaattona että -päivänä kahvittelemaan pääsee klo 11-15. Myynnissä on muun muassa Domcafén 25-vuotisjuhlaleivoksia. Kahvilan tuotot menevät lähetystyölle.

Juhannuspäivänä jumalanpalveluksiin

Juhannuspäivänä sanajumalanpalveluksia vietetään kello 10 Kaarinan kirkossa, Mikaelinkirkossa, Pyhän Katariinan kirkossa ja Paattisten kirkossa, klo 14 Tuomiokirkossa (ruotsiksi) sekä klo 18 Henrikinkirkossa ja Martinkirkon kirkonmäellä, kirkon pihanurmella. Pyhän Katariinan kirkossa on tarjolla jumalanpalveluksen päätteeksi kirkkojäätelöt.

Ehtoolliselle pääsee Tuomiokirkon ja Maarian kirkon klo 10 alkavissa jumalanpalveluksissa. Tuomiokirkon jumalanpalvelus on kansanlaulumessu, jossa virsien sijaan messussa lauletaan Anna-Mari Kaskisen sanoittamia kansansävelmiä. Maarian kirkon jumalanpalvelusta voi seurata myös verkossa seurakunnan verkkosivuilla.

Kaikki jumalanpalvelukset järjestetään koronarajoitukset huomioon ottaen. Tulethan tilaisuuksiin vain täysin terveenä.

Jumalanpalvelusten lisäksi juhannuspäivänä tiedossa on lapsille ruotsinkielinen juhannushartaus klo 8 Turun ruotsinkielisen seurakunnan Facebook-sivulla, musiikkihartaus klo 10 Piikkiön seurakunnan Facebook-sivulla sekä suorana lähetetty juhannusjuhla klo 18 Katariinanseurakunnan Facebook-sivulla. Juhannusjuhlaa vietetään Niilo Rantalan ja Heidi Pyykösen seurassa ja luvassa on mm. musiikkia, lauluja ja juhannusperinteitä.

Juhannuksen tapahtumat ja tilaisuudet seurakuntien tapahtumakalenterissa

Juhannusaatto pe 19.6.

Juhannusmusiikki klo 10, www.piikkionseurakunta.fi
Juhannusjuhlavideo klo 18 alkaen, www.maarianseurakunta.fi