Turun tuomiokirkko 720-vuotias

Kirkon syntymäpäivänä 17.6. luvassa muistelokirjasen julkaisu ja pyhiinvaellus

Turun ylpeys, Tuomiokirkko, täyttää 17.6. hulppeat 720 vuotta. Turun tuomiokirkkoseurakunta muistaa keskiaikaista katedraaliaan tänäkin vuonna. Syntymäpäivänä klo 12 kirkon portailla luetaan jälleen Tuomiokirkon syntymäpäiväjulistus, jonka jälkeen esiintyy trubaduuri Patrik Hvitsjö. Samassa tilaisuudessa julkaistaan alkuvuonna kerätyistä Tuomiokirkkoon liittyvistä muistoista koostettu kirjanen, jossa on runsaasti ihmisten kokemuksia ja muistoja vuosien ajalta. Kirjanen on tämän jälkeen myynnissä Tuomiokirkon infossa hintaan 2€. Domcafé palvelee pidennetyllä aikataululla klo 18 asti.

17.6. klo 15 luvassa on pyhiinvaellus keskiajan hengessä. Noin kahdeksan kilometrin reitti kulkee Tuomiokirkolta Pyhän Katariinan kirkolle, sieltä Halistenkosken yli Koroisiin ja Maarian kirkon kautta takaisin Tuomiokirkolle. Vaelluksen aikana kuullaan tarinoita ja historiaa Turusta Ilari Aallon ja Larissa Riihihuhdan kertomana. Koroisten ristillä vietetään hartaus. Kuuluvuuden ja turvavälien vuoksi ryhmään voidaan ottaa enintään 15 henkeä. Voit halutessasi ilmoittautua etukäteen sähköpostilla osoitteeseen miika.ahola@evl.fi. Vaellus kestää kahdesta kolmeen tuntia. Mukaan sään mukainen varustus ja vesipullo. Kovalla sateella vaellus perutaan. Pyhiinvaellus on maksuton.

Tuomiokirkon syntymäpäivä avaa myös keskiaikaviikot, joita vietetään tänä vuonna virtuaalisesti. Kirkosta ilmestyy parin viikon mittaan kolme lyhyttä videota, joissa esitellään Tuomiokirkon tarinoita. Ensimmäinen video käsittelee piispa Henrikiä ja se ilmestyy 17.6. Kuun lopussa ilmestyy myös Turun tuomiokirkon ja Turun linnan yhteistyövideo, jossa mitellään kiihkeästi aiheesta, kumpi on parempi, Linna vai Tuomiokirkko. Videot julkaistaan YouTube-kanavalla Keskiajan Turku.

18.6. vietetään myös Kesä-Heikkiä eli Pyhän Henrikin translaatiojuhlan muistopäivää. Tuomiokirkossa on tuolloin keskiaikateemainen keskipäivän rukoushetki klo 12.

(Tuomiokirkkoseurakunnan viestinä 12.6. / Eka)

2020-06-12 11:51:31.0