Seurakuntayhtymän tilinpäätös ylijäämäinen

Seurakuntayhtymän tilinpäätös vuodelta 2019 on 3,6 miljoonaa euroa ylijäämäinen. Kirkollisverotuloja kertyi viime vuonna 30,9 miljoonaa euroa. Valtion korvausta saatiin 4,2 miljoonaa euroa.

Seurakuntayhtymän ulkoisissa toimintatuotoissa oli nousua edelliseen vuoteen verrattuna noin 0,4 miljoonaa euroa. Ulkoiset toimintakulut olivat 36 miljoonaa euroa. Henkilöstökulut olivat 20 miljoonaa euroa. Rahoitusten tuottoja saatiin yhteensä 3,5 miljoonaa euroa. Tilikauden poistoja kirjattiin 4,1 miljoonaa euroa.

Yhteinen kirkkovaltuusto päätti viime syksynä, että Maarian seurakunnalle hankitaan toimitilat Turun kaupungin suunnittelemasta Runosmäen monitoimitalosta. Torstaina kirkkovaltuusto päätti näiden seurakuntatilojen omistusmuodosta ja rahoituksesta. Seurakuntatilat päätettiin hankkia yhtymän omistukseen. Niiden hankintahinta on noin kahdeksan miljoonaa euroa. Tilat rahoitetaan lainaamalla varat seurakuntayhtymän hautainhoitorahastosta.

Toinen suuri investointi torstain esityslistalla liittyi Hirvensalon seurakuntakeskukseen. Keskus kuuluu Martinseurakuntaan ja sijaitsee Moikoisissa. Jos rakennus peruskorjataan, se joudutaan käytännössä rakentamaan uudelleen. Rakennus jouduttiin suurimmaksi osaksi sulkemaan viime syksynä kosteusongelmien vuoksi. Yhteinen kirkkovaltuusto päätti, että nykyinen seurakuntakeskus puretaan ja rakennetaan uusi seurakuntakeskus. Hinta-arvio on noin 6,9 miljoonaa euroa. Tämä on ollut myös Martinseurakunnan seurakuntaneuvoston toive. Uusi tila palvelee monitoimitilana.

(Seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 11.6.2020 / PH)

Thu Jun 11 20:51:00 EEST 2020