Turun tuomiokirkko jalkautuu seurakuntaan

Jos tulevaisuudessa kaupungilla kulkiessa vastaan kävelee Turun tuomiokirkon torni, ei tarvitse hieraista silmiään. Kyseessä on Turun tuomiokirkkoseurakunnan keino tuoda kirkko lähemmäksi seurakuntaa

Mari Metsämäki seisoo värikkään reinokankaasta, tekonahasta ja samettikankaasta tehdyn yli kaksi metriä kor...

Tekstiilitaiteilija Mari Metsämäki nautti puvun suunnittelun tuomasta haasteesta.

Kirkko jalkautuu tällä kertaa aivan kansan keskelle Turun tuomiokirkon tornin muotoisena pukuna, joka on tekstiilitaiteilija Mari Metsämäen käsityötä. Puvun on tarkoitus ilahduttaa ja informoida seurakuntalaisia Tuomiokirkon tapahtumista.

- Oli haastetta ommella noin monimutkainen ja omaperäinen rakennus ja saada myös käytettävyys toimimaan, sanoo Metsämäki. – Katselin ja kiertelin tornia aina kaupungilla käydessä ja kokeilin materiaaleja. Löytyi läpät, napit ja reinokangas.

Puku on käytännöllistä tekstiilitaidetta, sillä se on suunniteltu nimenomaan käytettäväksi.

- Tämä toimii uskomattoman hyvin, sanoo Turun tuomiokirkkoseurakunnan viestintäsihteeri Eeva-Kaisa Ahlamo. – Puku on yllättävän mobiili ja todella persoonallinen, mutta samalla täysin tunnistettava naakkoineen päivineen. Seurakunta voi perusviestintänsä lisäksi tiedottaa tämän avulla mm. Tuomiokirkossa järjestettävistä tapahtumista.

Tornin voikin bongata kaupungilla silloin tällöin tapahtumien edellä. Pukuun kuuluu tietysti myös kaiutin, josta soivat Tuomiokirkon kello 12:n lyönnit.

(Turun tuomiokirkkoseurakunnan viestintä 20.5.2020 / Eka)

Wed May 20 12:46:00 EEST 2020