Seurakunnat avaavat kesäkuusta lähtien hallitusti toimintaansa

Turun ja Kaarinan seurakunnat avaavat kesäkuun alusta lähtien toimintaansa. Toiminnassa huomioidaan valtioneuvoston, piispojen, arkkihiippakunnan ja aluehallintoviraston ohjeistukset. Kaikessa toiminnassa pidetään turvavälit ja huolehditaan hygieniasta.

Vauva kastepuku päällä ja kastemalja.

Kastetilaisuuden voi pitää kirkossa tai seurakuntatalossa. Kuva Jussi Vierimaa

Kirkot avataan yleisölle – ei vielä toukokuussa, vaan kesäkuun alussa − hiljentymistä varten. Jumalanpalveluksissa huomioidaan yleisörajoitus, joka on enintään 50 henkilöä tilaa kohti.

Diakoniatyöntekijät ottavat asiakkaita vastaan pääasiassa etänä, puhelimitse ja netissä. Seurakuntien muuta toimintaa, kuten ryhmiä, asiakastyötä, kohtaamispaikkoja ja kahviloita aloitetaan kesän alussa turvaohjeistukset huomioiden. Henkilökunnalle on hankittu hengityssuojaimia, joita he voivat käyttää läheistä yhteyttä vaativissa tilanteissa.

Rippikoulut jatkuvat sovitusti, mutta ennen elokuuta ne järjestetään lähitapaamisina kaupungissa ja verkossa. Lyhyempiä leirijaksoja pidetään leirikeskuksissa elo-lokakuussa ja konfirmaatiot järjestetään syksyllä, kun tilanne sen sallii. Leirikeskusolosuhteissa ei voi vielä pandemian tässä vaiheessa taata nuorten ja työntekijöiden turvallisuutta. Kustakin rippikoulusta laaditaan turvallisuusasiakirja, jossa huomioidaan pandemian vaatimat ohjeistukset.

Varhaiskasvatuksessa koululaisten iltapäivätoiminta on jatkunut pienissä ryhmissä. Turun yliopistollisen keskussairaalan osastoilla tehtävä lastenohjaajien työ on myös jatkunut tehostetuin turvallisuuskäytännöin. Useat lasten kerhot ja muskarit toimivat etänä. Varhaiskasvattajat ovat tehneet lapsille viriketehtäviä, kuten rasti- ja temppuratoja seurakuntatalojen lähimetsiin ja pihoille. Seurakunnat ja lastenohjaajat ovat soittaneet ja kyselleet lapsiperheiden kuulumisia ja pitäneet yhteyttä kerholaisiin. Perheiden olohuone Skappeli kauppakeskus Skanssissa toimii toistaiseksi verkossa. Kesäkerhoja ei kesällä turvallisuussyistä toteuteta lähiryhminä.

Seurakuntatiloja voi varata

Seurakuntien avoinna olevia tiloja voidaan käyttää kasteisiin, rippikouluihin, muistotilaisuuksiin ja myös muuhun, ulkopuolisten toimijoiden toimintaan. Käytettävissä olevista tiloista voi kysyä seurakuntayhtymän varauspalvelusta toukokuun puolivälin jälkeen, p. 040 3417 011 (arkisin klo 9-15).

Kasteisiin suositellaan väljiä seurakuntatiloja ja kotikasteita järjestetään ainoastaan painavista syistä.  Kesällä häitä voidaan järjestää kirkoissa, kunhan huomioidaan henkilömäärärajoitukset. Suurempiin kirkkoihin mahtuu turvavälein 50 henkilöä, mutta pienimmissä kirkoissa osallistujamäärä joudutaan rajaamaan alle 50 henkilön.

Hautajaisten osalta seurakuntayhtymän Ylösnousemuskappeli ja Pyhän Ristin kappelin suurin kappelitila ovat sen kokoisia, että niihin voidaan tarvittaessa ottaa 50 henkilöä. Seurakuntayhtymän hautaustoimi antaa tiedot tilojen osallistujamääristä ja toimittaa ne myös hautaustoimistoihin.

(Seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 8.5.2020 / PH)

Fri May 08 15:53:00 EEST 2020