Korona koettelee myös parisuhteita

Koronapandemian vaikutukset ulottuvat koteihin monella tapaa. Parisuhteet ovat koetuksella, kun perheet elävät neljän seinän sisällä viikosta toiseen. Epävarmuus terveydestä, lasten hoitaminen kotona oman etätyön ohella, lomautukset ja niiden uhka, huoli lähipiiriin kuuluvista riskiryhmäläisistä ja kaukana asuvista sukulaisista kuormittavat parisuhteita ennen näkemättömällä tavalla.

- Uupumus nostaa päätään suljettujen ovien takana. Vanhat ristiriidat uhkaavat kärjistyä entisestään ja yhä useammin pariskuntien keskusteluissa nousee esille eron mahdollisuus, kertoo Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän johtava perheneuvoja Sari Sundvall-Piha.

Vaikka nyt ei voida elää tavallista arkea, Sundvall-Piha kannustaa perheitä tekemään mahdollisimman paljon tavallisia asioita ja luomaan päivärytmejä poikkeusaikaankin.

- Arjen ennakoitavuus tukee parisuhteita myös poikkeustilanteissa. Kannattaa myös pitää yhteyttä sukulaisiin ja ystäviin niillä tavoin, mitkä ovat mahdollisia. Ulkoilu ja liikunta tekee hyvää koko perheelle. Koululaisille voi olla vaikea hahmottaa, ettei etäkoulu ole viikonloppu, ja aikuisten kohdalla on puhuttu paljon muun muassa alkoholin käyttöön liittyvistä riskeistä. Kenties poikkeusaika voi kuitenkin antaa myös mahdollisuuksia johonkin sellaiseen, johon ei tavallisesti ole aikaa, Sundvall-Piha vinkkaa.

Jos omat konstit alkavat loppua, ei kannata jäädä yksin pohtimaan. Poikkeusaikanakin on paikkoja, johon voi olla yhteydessä. Perheasian neuvottelukeskus palvelee poikkeusaikana etänä. Vaikka perheneuvojat ovat täystyöllistettyjä ja vastaanottoaikoja joutuu jonottamaan, vapaita aikoja saattaa löytyä kohtuullisen odotusajan kuluttua, sillä etävastaanotot eivät sovellu kaikille asiakkaille.

Perheasiain neuvottelukeskuksen puhelinaika on ma-pe klo 9-12, p. 040 341 7249.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 1.4.2020 / MS)

Wed Apr 01 13:38:00 EEST 2020