Koronapandemia sulkee Turun tuomiokirkon ovet

Turun tuomiokirkko sulkee ovensa huomisesta keskiviikosta 18. maaliskuuta alkaen aina toiseen pääsiäispäivään 13. huhtikuuta saakka. Sunnuntain jumalanpalvelukset lähetetään suorana verkossa.

Turun tuomiokirkko sisältä.

Tuomiokirkon kirkkosali, kuva Timo Jakonen

Tuomiokirkko vihittiin käyttöön katolisena katedraalina vuonna 1300. Se on ollut säännöllisesti avoinna yleisölle yli 90 vuotta.

- Tuomiokirkko on ollut avoinna yleisölle, tosin ei heti päivittäin, aina vuodesta 1929. Kirkko on ollut suljettuna, kun talvisodan pommituksia korjattiin ja toisen kerran 1970-luvulla remontin vuoksi, kertoo viestintäsihteeri Eeva-Kaisa Ahlamo

Tuomiokirkko on avoinna hiljentymistä varten piispojen ohjeen mukaisesti nyt ainoastaan sunnuntain jumalanpalvelusten jälkeen klo 13-15. Silloin paikalla ovat myös jumalanpalveluksensa toimittaneet Tuomiokirkkoseurakunnan ja Åbo svenska församlingin papit. Myös muut Turun ja Kaarinan kirkot ovat avoinna sunnuntaisin päivällä ja useissa on paikalla myös pappi. Henrikinkirkko on avoinna sunnuntaisin klo 12-14 ja Mikaelinkirkko sunnuntaisin klo 15-17. Tuomiokirkon jumalanpalvelusten toimituksissa auttavat myös muiden Turun ja Kaarinan seurakuntien papit.

Tilanne on poikkeuksellinen, sillä Turun tuomiokirkko on normaalisti avoinna vuoden jokaisena päivänä. Kansallispyhäkön kellot sentään soivat kuten ennenkin.

-  Tarkoituksemme on hillitä koronaviruksen leviämistä, ja suojata heitä, jotka ovat alttiimpia sairastumaan, sanoo tuomiorovasti Heimo Rinne.

Tuomiokirkon kuten muidenkin kirkkojen jumalanpalvelukset joudutaan toimittamaan tyhjälle kirkkosalille, mutta ne lähetetään mahdollisuuksien mukaan netin kautta, jolloin seurakunta muodostuu etäyhteyksien kautta mukana olijoista. Esimerkiksi Maarian seurakunnan ensi sunnuntain 22.3. ja pääsiäispäivän 12.4. jumalanpalvelukset lähetetään netissä. Myös Mikaelinseurakunta ja Martinseurakunta mahdollisesti kokeilevat samaa.

Tuomiokirkon sunnuntain klo 10:n jumalanpalvelukset ja nyt poikkeusaikana myös Åbo svenska församlingin klo 12:n jumalanpalvelukset lähetetään suorana netissä osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi.  Näitä verkkolähetyksiä on tehty jo vuodesta 2011 lähtien.

Virtuaalikirkon arkistosta jumalanpalvelukset voi katsoa myös suoran lähetyksen jälkeen. Turun ja Kaarinan seurakuntien nettisivuilta löytyy myös linkki Tuomiokirkon jumalanpalveluksiin.

(Seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 17.3.2020 / PH)

Tue Mar 17 19:09:00 EET 2020