Diktaattori Turun tuomiokirkossa

Elokuvapäivä saapuu ensimmäistä kertaa Turun tuomiokirkkoon torstaina 5.3. klo 18, kun Turun tuomiokirkkoseurakunta esittää kansallispyhäkössä Charlie Chaplinin klassikkoelokuvan Diktaattori.

Elokuvapäivän logo, taustalla Tuomiokirkon holvit

Elokuvapäivä saapuu ensimmäistä kertaa Turun tuomiokirkkoon

Ensimmäistä kertaa Elokuvapäivä näkyy myös Turun tuomiokirkossa, kun Tuomiokirkkoseurakunta esittää kansallispyhäkössä Chaplinin Diktaattorin.

– Haluamme käydä vuoropuhelua erilaisen taiteen kanssa ja kautta, sanoo Tuomiokirkkoseurakunnan kappalainen Miika Ahola. – Tämän elokuvan näyttäminen Turun tuomiokirkossa on väkevä kannanotto nyky-yhteiskunnan polarisoitumiseen ja samalla vetoomus oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon puolesta.

Chaplinin ohjaama komediaelokuva vuodelta 1940 on yksi hänen tunnetuimmista töistään. Elokuva parodioi Adolf Hitleriä, kansallissosialismia sekä fasismia. Tarinassa maata hallitseva diktaattori sekoitetaan juutalaiseen parturiin, sillä he ovat kovin samannäköisiä. Ennen elokuvaa kuullaan Aholan pitämä lyhyt alustus aiheeseen.

Kirkon akustiikan vuoksi elokuvanäytökseen mahtuu 150 ihmistä, paikat täytetään saapumisjärjestyksessä. Paikan arvokkuuden vuoksi näytöksessä ei voi nauttia eväitä.

Elokuvapäivä Turun tuomiokirkossa 5.3.2020 klo 18, elokuvana Charlie Chaplinin Diktaattori. Vapaa pääsy.

(Turun tuomiokirkkoseurakunnan viestintä 24.2.20 / Eka)

Mon Feb 24 10:56:00 EET 2020