Tuenilmaus synagogalle keräsi runsaasti osallistujia

Arkkipiispa Tapio Luoma ja piispa Kaarlo Kalliala osallistuivat torstai-iltana tilaisuuteen, joka keräsi Turun synangogalle runsaasti kaupunkilaisia, joukossa kansalaisjärjestöjen väkeä sekä eri kirkko- ja uskontokuntien edustajia.
Kuvassa kirkon johtajia ja muita henkilöitä Turun synagogan luona 30.1.2020.

Arkkipiispa Tapio Luoma piti puheenvuoron Turun synagogan luona. Kuva Timo Jakonen

Tuenilmaukseen osallistujat kukittivat Turun synagogan aidan. Kuva Timo Jakonen.

Arkkipiispa toi Suomen Ekumeenisen Neuvoston puheenjohtajana tilaisuuteen myös SENin rauhantervehdyksen.

”Kristittyinä uskomme vakaasti yhteistyöhön rauhan vahvistamiseksi. Haastamme kaikkia yhteiseen rintamaan, jossa jokaisen ihmisen ja jokaisen ihmisryhmän jakamaton ihmisarvo tunnistetaan ja sen puolesta sekä puhutaan että työskennellään. Kirkkojen sanoma lähimmäisyydestä on äärimmäisen tärkeä ja ajankohtainen. Yhdessä eri tavoin uskovien kanssa voitamme pelon ja vihamielisyyden!”, SENin tuenilmauksessa sanotaan.

Turun synagoga töhrittiin punaisin maaliläiskin Vainojen uhrien muistopäivänä maanantaina. Eri kirkko- ja uskontokunnista sekä ihmisoikeusjärjestöistä nousi tarve tukea yhteisöä ja osoittaa solidaarisuutta. Myös katolisen kirkon seiniä Turussa sotkettiin samoihin aikoihin.

Tuenilmauksen järjestivät Turun seudun ekumeeninen piiri, Turun arkkihiippakunta, Turun tuomiokirkkoseurakunta ja We see you -kampanja. Tilaisuudessa kukitettiin Turun synagogan aita.

Tukensa tilaisuudelle joko osallistumalla tai muutoin ilmaisi kaikkiaan 41 tahoa: Turun kaupunki, Suomen Ekumeeninen Neuvosto, Turun Arkkihiippakunta, Turun tuomiokirkkoseurakunta, Maarian seurakunta, Turun Mikaelinseurakunta, Katariinanseurakunta, Åbo svenska församling, Martinseurakunta – Ilpoisten piiri, Säkylä-Köyliön seurakunta, Paimion seurakunta, Laestadianernas Fridsföreningarnas Förbund r.f., Turun Lutherin kirkko/SLEY Turku, Turun oppilaitospapit, Reuillyn diakonissayhteisö, Turun Katulähetys, Turun seudun ekumeeninen piiri, Turun ortodoksinen seurakunta, Turun Helluntaiseurakunta, Kaarinan Kotikirkkoyhdistys, Turun Vapaakirkko, Turun Raamattu puhuu -seurakunta, Swedish Theological Institute in Jerusalem, Teologiska studentföreningen vid Åbo Akademi, Turun Vietnamilaisten Buddhalaisten Yhdyskunta, Turun Islamkeskus, Turun Bosnjakien Islam-yhdyskunta, Turun vihreät, Turun vihreä valtuustoryhmä, Turun vihreä kirkko -yhdistys, TalousVihreät Ry, Green Sisu, Turun yliopiston vihreä vasemmisto, Turun Vasemmistonuoret, Feministinen puolue, Miehet ry., Ad Astra-yhdistys, Pisara-yhdistys, Suomen logoterapeutit LIF ry, Turku ilman natseja -yhdistys ja We See You ry.

(Seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 30.1.2020 / PH)

2020-01-30 20:13:00.0