70-vuotias Yhteisvastuukeräys myy hernekeittoa Tuomiokirkontorilla

Kynttilänpäivänä 2.2. lähetetään Turun tuomiokirkosta klo 10 televisiokirkko, jossa saarnaa arkkipiispa Tapio Luoma. Messun jälkeen on mahdollisuus ostaa hernekeittoa soppatykistä Tuomiokirkontorilla
Pete Hokkanen yrittää saada Tuomiokirkon eteläsivun Mikael Agricolaa antamaan roponsa Yhteisvastuulle, mutt...

Kaikilla on mahdollisuus antaa Yhteisvastuun hyväksi

Tänä vuonna 70 vuotta täyttävä Yhteisvastuukeräys alkaa kynttilänpäivänä 2.2.2020 klo 10 Turun tuomiokirkon juhlajumalanpalveluksella, jossa saarnaa arkkipiispa Tapio Luoma. Messu televisioidaan suorana Ylen 1:ssä.

Messun jälkeen, n. klo 11.30, on Tuomiokirkontorilla myynnissä hernekeittoa soppatykistä Yhteisvastuun hyväksi. Puoli litraa keittoa maksaa 3,50 euroa, ja litran saa mukaansa 5 eurolla. Astia sisältyy hintaan, mutta myös omaan astiaan voi ostaa keittoa, jota myydään niin kauan kuin sitä riittää. Myös Domcafé on auki kirkkokahveja varten ja sen tuotto ohjataan Yhteisvastuulle.

Tänä vuonna keräyksen teemana on vanhemmuuden tukeminen Suomessa ja kehitysmaissa.

–  Lähes kaikki vanhemmat kaipaavat tukea jossain vaiheessa vanhemmuutta, mutta se tuen tarve jää usein kertomatta, sanoo Tuomiokirkkoseurakunnan pastori Pete Hokkanen. – Kirkon kynnyksen pitäisi olla todella matala tilanteessa, jossa kaivataan sielunhoidollista apua. Harva tulee edes ajatelleeksi, että papin kanssa voi puhua myös muista kuin uskonnollisista asioista.

Keräyksen yhteistyökumppaneina ovat Pelastakaa Lapset ry. sekä Mannerheimin Lastensuojeluliitto, jonka vanhempainpuhelimeen tulee vuosittain n. 1500 yhteydenottoa. Tyypillisimpiä tunteiden purkauksia ovat riittämättömyys, epäonnistuminen ja syyllisyys. Keräyksen tuotto ohjataankin lapsen ja vanhemman välistä suhdetta vahvistaviin tukitoimiin esimerkiksi vertaistuen, yhteisten harrastusmahdollisuuksien tai luotettavan aikuisen tuen kautta.

Tuomiokirkkoseurakunnan viestintä 27.1. / Eka

Mon Jan 27 16:29:00 EET 2020