Turun Tuomasmessu Turussa jo 30 vuotta

”En usko, ellen näe.” Näin uhosi Tuomas, yksi Jeesuksen opetuslapsista, aikanaan. 30 vuotta sitten Turun Tuomasmessu avasi ovensa kaikille epäilijöille ja etsijöille, tämän päivän Tuomaille.
Varissuon kirkon alttari ja vihreät tekstiilit.

Kuva: Timo Jakonen

Siitä alkaen Tuomasmessut ovat tuoneet iloa, musiikkia, lohdutusta ja hyvää sanomaa sunnuntai-iltoihin.

Messut ovat vedonneet rennon tunnelmansa tähden ja tavallisten ihmisten toteuttamana heihinkin, jotka eivät muuten kirkkoon eksy. Pyhän äärelle tulevat istumaan niin laitapuolen kulkijat, liikemiehet, lapsiperheelliset kuin kansanedustajatkin.

Kyselyjen mukaan erityisesti musiikki ja rukous houkuttelevat paikalle, moniin rukouksiin kerrotaan tulleen vastauksiakin. Tärkeänä elementtinä on ollut myös heikompiosaisten tukeminen esimerkiksi Nenäpäivän ja Naisten Pankin työn kautta.

90-luvun loppuvaiheessa Turun Tuomasmessu eli kukoistuskauttaan, messuissa kävi säännöllisesti yli 1000 osallistujaa. Vastaavanlaisia vaihtoehtomessuja ei vielä tuolloin ollut Turun alueen seurakunnissa.

Erityisen mieleenpainuvana kirkkohetkenä muistetaan joulukuun Tuomasmessu vuodelta 1997, jossa saarnasi arkkipiispa John Vikström. Messuun osallistui lähes 2000 messuvierasta. Messu sai paljon julkisuutta siitä syystä, että kolehtipuheen piti jalkaväenkenraali ja Mannerheim-ristin ritari Adolf Ehrnrooth. Kolehdin kannosta vastasivat mallimamma Marjo Sjöroosin missit. Tuossa messussa kerätyn kolehdin tuottoa ei tiettävästi ole sen jälkeen ylitetty.

Turun Tuomasmessu lähti aikanaan liikkeelle Varissuon kirkosta, missä järjestetään myös 30-vuotisjuhlamessu 26.1.2020 klo 18. Mukana on eri yhteisöjen ja kirkkokuntien edustajia. Liturgina ja saarnaajana ovat Turun Tuomasmessun alkuaikojen ”isät” Lasse Vahtola ja Jorma Kalajoki.

The Blond Aleksandra – yhtye musisoi jo ennen juhlamessun alkua ja ThomasGroove – bändi saa varpaat heilumaan messumusiikilla. Kakkukahvit ja muistelot tarjotaan messun jälkeen.

Tänä päivänä Turun Tuomasmessut ovat osa Suomen Liikemiesten Lähetysliiton toimintaa yhteistyössä paikallisseurakuntien kanssa. Suomen Liikemiesten Lähetysliitto viettää Turun Tuomasmessun tavoin juhlavuottaan. Suomen vanhimpana kristillisenä liikemiesjärjestönä se on palvellut yrittäjiä ja elinkeinoelämän palveluksessa olevia jo sadan vuoden ajan.

(Suomen Liikemiesten Lähetysliitto 20.1.2020)

» www.missionmen.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

» Tuomasmessu Varissuon kirkossa su 26.1. klo 18

Tue Jan 21 16:28:00 EET 2020