Tuomiokirkon nuorisokuoro ylsi toiseksi kuorokilpailussa Japanissa

Turun tuomiokirkon nuorisokuoro TCYC (Turku Cathedral Youth Choir) sai kakkossijan ja kolme kultadiplomia Kobessa Japanissa pidetyssä kuorokilpailussa.

Kuvassa Tuomiokirkon nuorisokuoro esiintymisasuissaan.

Turkulainen kuoro jäi kahden pisteen päähän voittajasta, joka oli 60:stä nuoresta miehestä koostuva hongkongilainen kuoro nimeltä Diocesan School Old Boys’ Association Choir, jonka johtajana toimi Ronnie Kay Yen Cheng.

Nuorisokuorosta oli matkalla mukana 14 kuorolaista, heidän taiteellinen johtajansa, kanttori Anu Åberg ja urkuri ja kuoron säestäjä Markku Hietaharju Turun tuomiokirkkoseurakunnasta.

International Interkultur Sing’n’ Pray Kobe Japan -kilpailu 16.-20. tammikuuta oli omistettu erityisesti vuonna 2011 Japanin itärannikolla sattuneen maanjäristyksen ja sitä seuranneen tsunamin sekä näistä seuranneen Fukushiman ydinvoimalaonnettomuuden uhreille. Kuorokilpailun konsertilla kerättiin varoja tuhon kärsineille alueille. Katastrofissa menehtyi miltei 19 000 ihmistä ja tuhoutui yli 120 000 rakennusta.

Kilpailuun osallistui yli 20 kuoroa kymmenestä maasta. Kansallispukuihin pukeutuneen nuorisokuoron ohjelmistossa oli muun muassa suomalaista ja japanilaista musiikkia, kuten Olli Kortekankaan vaativa Three Fjord Sketches. Tuomaristo oli kansainvälinen ja arvostettu.

- Kuoronjohtajana olen kiitollinen ja ylpeä jokaisesta laulajastamme. Tämä on kuoromme paras saavutus tähän mennessä, iloitsee Anu Åberg, joka palaa kuoronsa kanssa Suomeen keskiviikkoiltana.

Turun tuomiokirkon nuorisokuoro on noin 20 laulajasta koostuva diskanttikuoro, joka toimii kotikirkkonsa Turun tuomiokirkon suojissa. Kuoron perustaja ja sen taiteellinen johtaja on Turun tuomiokirkon kanttori Anu Åberg ja kuoron vakituisena urkurina ja säestäjänä toimii Turun tuomiokirkon urkuri Markku Hietaharju. Vuonna 2012 julkaisi ensimmäisen cd-levynsä Virgo Maria.
Kuoro on laulanut St. Paul´s -katedraalissa Lontoossa, Vatikaanissa Roomassa ja Wittenbergin linnan kirkossa, kilpaillut Vietnamissa ja esiintynyt niin Venäjällä, Baltiassa kuin Pohjoismaissa.

Katso lisää kilpailusta

(Seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 20.1.2020 / PH)

Kuvassa voittaneiden kuorojen johtajat.

Kilpailuun osallistui myös lasten kuoroja.

2020-01-20 16:45:00.0