Ristisaatto kirkolta kirkolle ekumeenisella rukousviikolla Turussa

Lauantaina alkava Kristittyjen ykseyden ekumeeninen rukousviikko kokoaa väkeä eri kristillisistä seurakunnista ja kirkoista muun muassa yhteiseen ristisaattoon Turussa. Ekumeenista rukousviikkoa vietetään vuosittain kaikkialla maailmassa 18.–25. tammikuuta.
Ekumeenisen ristisaaton mainos, jossa kynttilöitä tummalla taustalla.

Rukousviikko on jo yli sadan vuoden ajan yhdistänyt eri puolilla maailmaa elävät kristityt pohtimaan samoja teemoja ja rukoilemaan niihin liittyvien haasteiden puolesta. Tänä vuonna kansainvälinen viikko kiinnittää huomion vieraanvaraisuuteen välttämättömänä hyveenä. Rukoushetkien aineiston ovat laatineet Maltan ja Gozon kristilliset kirkot.

Pyhän Henrikin muistopäivänä sunnuntaina 19.1. Turun tuomiokirkossa kuullaan osia latinankielisestä Pyhän Henrikin messusta klo 16 ja Maarian kirkossa vietetään Pyhän Henrikin vesper klo 18. Molemmissa tapahtumissa laulaa gregoriaaniseen kirkkolauluun keskittynyt Schola Sancti Henrici.

Ekumeenisen rukousviikon ristisaatto lähtee matkaan Helluntaiseurakunnalta Puistokatu 6 keskiviikkona 22.1. klo 16.30 ja kulkee keskustan pyhäkköjen kautta ortodoksiseen Pyhän marttyyrikeisarinna Aleksandran kirkkoon Kauppatorin laidalla. Ristisaatto lähtee Helluntaiseurakunnalta Mikaelinkirkkoon, palaa sitten hetkeksi Helluntaiseurakunnan vieraaksi ja jatkaa Tuureporinkadulle Turun vapaaseurakunnan Hopeseurakuntaan ja sieltä ortodoksiselle kirkolle. Ristisaattojen teemavuotta viettävässä ortodoksisessa kirkossa toimitetaan ehtoopalvelus klo 18, jonka jälkeen ristisaaton päätteeksi on tarjolla iltatee seurakuntasalissa kirkon vieressä.

Sisar Helvi pitää ranskankielisen vesperin L´office de vêpres Turun tuomiokirkon Tarkk’ampujan kappelissa torstaina 23.1. klo 17. Pyhän Henrikin ekumeenisessa taidekappelissa Hirvensalossa alkaa Kristittyjen ykseyden ekumeenisen rukousviikon iltahartaus torstaina klo 18. Siinä palvelevat rovasti Pertti Ruotsalo ja Pyhän Martin laulajat.

Rukousviikkoon liittyy myös erilaisia perinteitä yhdistävä Tuomasmessu Varissuon kirkossa sunnuntaina 26.1. klo 18. Varissuon kirkossa juhlitaan 30 vuotta Turussa vietettyjä Tuomasmessuja.

Ekumeenisesta rukousviikosta voi lukea lisää osoitteessa ekumenia.fi Linkki avautuu uudessa välilehdessäsekä viikon tapahtumista Turussa Facebookista ”Ekumeeninen TurkuLinkki avautuu uudessa välilehdessä”.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 16.1.2020, lisätty tarkempi reitti 22.1.2020 / MV)

2020-01-16 11:53:00.0