Kaarinan kirkkoherra väittelee lauantaina

Kaarinan seurakunnan kirkkoherra, lääninirovasti Ville Niittynen puolustaa tohtorinväitöskirjaansa Turun yliopistossa lauantaina 18. tammikuuta.

Kuvassa kirkkoherra Ville Niittynen.

Kuvassa lauantaina väittelevä kirkkoherra Ville Niittynen. Kuva Turun yliopisto

Ville Niittysen väitöskirjassa käydään ensimmäistä kertaa kattavasti läpi ne teologiset, filosofiset ja poliittiset syyt, joiden vuoksi J. L. Runeberg vastusti jyrkkää herätyskristillisyyttä eli pietismiä.
Runeberg olisi halunnut rakentaa Suomea ajan modernien aatteiden sekä valoisan ja elämänmyönteisen kristillisyyden pohjalle. Herätysliikkeiden yhteiskuntaan ja kulttuuriin negatiivisesti asennoitunut maailmankielteinen uskonnollisuus oli sovittamattomassa ristiriidassa Runebergin tavoitteiden kanssa. Hän kävikin määrätietoista kamppailua pietismiä vastaan, millä oli suuri vaikutus hänen oman ajattelunsa kehitykseen.
Niittysen väitöstilaisuus ajoittuu lähelle 5.2. vietettävää Runebergin päivää. Niittynen on paitsi Kaarinan seurakunnan kirkkoherra, myös lääninrovasti. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri ja teologian maisteri.

Ville Niittynen esittää väitöskirjansa ”Kansakunnan rakentaminen ja maailmankielteisyyden poliittisuus. J. L. Runebergin pietismin vastustus ja sen teologiset, filosofiset ja poliittiset syyt” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa 18.1.2020 klo 12 (Pub3-luentosali, Publicum, 1.krs, Assistentinkatu 7, Turku). Vastaväittäjänä toimii dosentti Ville Jalovaara (Helsingin yliopisto) ja kustoksena professori Vesa Vares (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen. Väitöksen alana on poliittinen historia.

(Seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 15.1.2020 / PH)

2020-01-15 17:34:00.0