Keskiaika kaikuu kirkoissa Pyhän Henrikin muistopäivänä

Pyhän Henrikin messu ja vesper Tuomiokirkossa klo 16 ja Maarian kirkossa klo 18 sunnuntaina 19.1.
Schola Sancti Henrici, kuva: Aleksi Kallioja

19.1. on Suomen kansallispyhimyksen Pyhän Henrikin muistopäivä. Keskiajalla Turun tuomiokirkkoon haudatun pyhimyksen kunniaksi sävellettiin Pyhän Henrikin legendaan pohjautuvia rukoushetkiä, joissa käytiin läpi Henrikin elämää, marttyyrikuolemaa ja sen jälkeisiä ihmetekoja. Sunnuntaina 19.1. näistä rukoushetkistä koottuja ohjelmistoja pääsee kuulemaan sekä Turun tuomiokirkossa klo 16 että Maarian kirkossa (Maunu Tavastink. 2) klo 18.

Turun tuomiokirkossa kuullaan osia Pyhän Henrikin messusta, joka sävellettiin alun perin nimenomaan kansallispyhäkköä varten – olihan Henrik haudattu Tuomiokirkon holvien alle. (Henrikin luut on sittemmin ryöstetty kirkosta.) Messu lauletaan latinaksi, käsiohjelma kertoo käännökset. Messun kesto on noin tunnin. Maarian kirkossa kuullaan Pyhän Henrikin vesper, yksi hetkipalveluksista, ja siinä ei vietetä ehtoollista. Psalmeista, rukouksista ja Marian kiitoslaulusta koostuvassa vesperissä seurataan myös Henrikin vaiheita maassamme. Vesperin kesto on noin puoli tuntia.

Molemmissa tilaisuuksissa esiintyy Schola Sancti Henrici, gregoriaanista kirkkolaulua esittävä helsinkiläinen lauluyhtye, jossa laulavat musiikin maisterit Jussi Hirvonen, Samuli Korkalainen, Samppa Laakso ja Vesa Mäkeläinen sekä teologian tohtori Hannu Vapaavuori. Tilaisuuksiin on vapaa pääsy.

(Maarian srk:n ja Turun tuomiokirkkosrk:n viestintä 13.1.20 / Eka)

Mon Jan 13 12:44:00 EET 2020