Oiva Paloheimon jäljillä

Katariinanseurakunnan suosittu Valoa yössä -keskustelusarja jatkuu torstaina 16.1. klo 18:00 Katariinan pappilassa, kun säveltäjä, vapaa kirjoittaja, teologian kandidaatti Niilo Rantala ja runoilija, teologian ylioppilas Heidi Pyykkönen johdattelevat kuulijat Oiva Paloheimon jäljille.

Oiva Paloheimo oli suomalainen kirjailija, joka tunnetaan niin runoistaan, romaaneistaan kuin lastenkirjoistaankin, joista tunnetuimpia on kestosuosikki Tirlittan. Paloheimon tuotannon keskeisimpiä teemoja olivat elämän suurten kysymysten lisäksi ihmisen suhde uskontoon ja poikkeavan yksilön paikka yhteiskunnassa.

Paloheimo antoi runoissaan äänen äänettömille; narreille, lapsille, kulkureille ja yhteiskunnan vähäosaisille, jotka kuitenkin omalla tavallaan etsivät Jumalaa. Paloheimon rehellisen suorasukainen etsiminen ja bergmanilaissävytteinen epäilyksen ja uskon vuoropuhelu on aina ajankohtaista.

Iltaa rytmittävät kerronnan lisäksi Rantalan Paloheimon runoihin tekemät sävellykset sekä Pyykkösen lausumat Paloheimon runot.

Illan juontajina toimivat emeritus ohjelmapäällikkö Kari J. Kettula ja Katariinanseurakunnan kirkkoherra Leena Kairavuo. Tilaisuuteen on vapaa pääsy ja se alkaa kahvitarjoilulla klo 17.30.

Keskustelusarja jatkuu torstaina 5.3., jolloin kirjailija Sirpa Kähkönen kertoo suomalasten sukujen tunnesiirtymistä. Sarjan päättää keskusteluilta torstaina 19.3., jolloin puhujavieraaksi saapuu toimittaja, teologian kandidaatti Heimo Hatakka aiheenaan ”Juhani Rekola – pimeyden ja kirkkauden esseisti.”

VALOA YÖSSÄ -KESKUSTELUSARJA
- to 16.1. klo 18:00-19:30 Niilo Rantala ja Heidi Pyykkönen ”Oiva Paloheimon jäljillä”
- to 5.3. klo 18:00-19:30 Sirpa Kähkönen ”Suomalaisten sukujen tunnesiirtymät”
- to 19.3. klo 18:00-19:30 Heimo Hatakka ”Juhani Rekola – pimeyden ja kirkkauden esseisti”

Tilaisuuksiin on vapaa pääsy ja ne alkavat kahvitarjoilulla klo 17.30.
Katariinan pappila, Pyhän Katariinan kirkkoaukio 7, Turku

(Katariinanseurakunnan viestintä 7.1.2020 / KL)

2020-01-07 14:56:00.0