Joulurauhaa eläimille

Joulun sanoma rauhasta kuuluu kaikille, myös eläimille. Jo perinteiksi muodostuneet joulurauhanjulistukset kaikenkarvaisille ystäville pidetään Turussa Mikaelinkirkon mäellä sunnuntaina 15.12. ja Maarian pappilan pihapiirissä torstaina 19.12. Lisäksi joulurauhaa eläimille julistetaan keskiviikkona 11.12. Henrikinkirkon pihalla HauHau –hartaudessa.
Poni ja koira eläinten joulurauhanjulistuksessa Mikaelinkirkon edessä.

Milli-ponikin kuulolla Eläinten joulurauhanjulistuksessa viime vuonna. Kuva Timo Jakonen.

Mikaelin tilaisuudessa joulurauhan julistaa kirkkoherra Jouni Lehikoinen, Maariassa Maarit Haapasaari Hali-koirayhdistyksestä. Molemmissa tapahtumissa ohjelmassa on myös jouluista yhteislaulua, Mikaelissa haitarimusiikin säestyksellä. Puheen Mikaelissa pitää Turun Eläinsuojeluyhdistyksen edustaja ja Maariassa kappalainen Inkeri Puputti. Tarjolla on myös glögiä, Maariassa yhteistyössä Eläinten Hyvinvointiyhdistys Lemmikin kanssa.

Tilaisuudet on suunnattu kaikille eläimille ja eläinten ystäville ja osallistua voi myös ilman lemmikkiä.

Joulurauhaa eläimille on toivotettu sekä Maariassa että Mikaelissa jo usean vuoden ajan ja suosio on ollut taattu. Mikaelissa lemmikkejä muistavaan hyväntahtoiseen tapahtumaan on osallistunut vuosittain keskimäärin 500 kävijää ja Maarian tilaisuudessakin paikalla on ollut parhaimmillaan parisen sataa kävijää eläimineen.

- Uskoisin, että suosio johtuu siitä, että eläimet ovat omistajilleen tärkeitä ja rakkaita, ja ne koetaan perheenjäseniksi, miettii Maarian seurakunnan kappalainen Inkeri Puputti.

Vuosien varrella joulurauhaa on julistettu Mikaelissa ja Maariassa niin kissoille, koirille, pupuille, possuille, vuohille, hevosille kuin haisunäädillekin.

Eläinten joulurauha viestittää Luojan meille antamasta tehtävästä pitää huolta luonnosta ja luomakunnasta. Tilaisuus on myös mahdollisuus kokea joulunsanoma aidoimmillaan, yhdessä eläinten kanssa.

- Tapahtuma muistuttaa meitä siitä, että Vapahtajamme syntyi eläinten suojaan ja eläimet olivat Hänen syntymänsä ensimmäisten todistajien joukossa, Puputti sanoo.

Eläinten joulurauhanjulistus Mikaelinkirkon (Puistokatu 16) pääoven edessä ja Puistokadun puoleisella osalla kirkonmäkeä sunnuntaina 15.12. kello 14 ja Maarian pappilan pihapiirissä (Sorolaisenkatu 4) torstaina 19.12. kello 18. Joulurauhaa eläimille julistetaan myös Henrikinkirkon pihalla (Peltolantie 2) HauHau -hartaudessa keskiviikkona 11.12. kello 17. Tilaisuuksiin on vapaa pääsy.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 10.12.2019 / JK)

2019-12-10 12:45:00.0