Synnytys Funikulaarissa

Äkillinen synnytys Funikulaarissa, innokkaita kansalaisia ja harhailevia eläimiä. Näitä sisältää Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän hyvän mielen jouluvideo, joka tuo joulun tapahtumat Turun uusimmalle nähtävyydelle, Funikulaarille. Videon kertojaäänenä on arkkipiispa Tapio Luoma.
Jouluvideon loppukohtaus, jossa ihmiset ja eläimet ovat tulleet ihailemaan vastasyntynyttä Jeesus-lasta.

Tutun jouluevankeliumin henkilöt on tuotu videossa nykypäivän Turkuun, Aurajoen rannoille, Förille, Funikulaariin ja Iso-Heikkilän observatoriolle. Maria ja Joosef matkaavat jokirantaa kohti Kakolanmäkeä, mutta joutuvat jäämään Funikulaariin, sillä majatalossa ei ole heille tilaa. Kun tieto Jeesus-lapsen syntymästä saavuttaa paimenet ja itämaan viisaat tietäjät, nämä lähtevät täyttä päätä katsomaan vastasyntynyttä Vapahtajaa.

– Halusimme tehdä videon, jossa on pilkettä silmäkulmassa, mutta myös joulun sanoma, kertomus Jeesuksen syntymästä, kertoo viestinnän suunnittelija Annina Herranen seurakuntayhtymän viestinnästä.

Näyttelijät omista työntekijöistä

Kaikki videon näyttelijät ovat Turun ja Kaarinan seurakuntien työntekijöitä. Edustettuina ovat eri ammattiryhmät papeista kanttoreihin ja lastenohjaajista hautausmaatyöntekijöihin.

– Haalimme väkeä mukaan paitsi mahdollisimman monesta seurakunnastamme myös mahdollisimman monesta eri ammattiryhmästä, sillä ihmiset eivät välttämättä edes hoksaa, kuinka paljon erilaisia työtehtäviä seurakunnista löytyy, Herranen kertoo.

– Oli myös mahtavaa, että arkkipiispa innostui lähtemään mukaan kertojaksi. Hänen äänensä sopii täydellisesti jouluevankeliumin kertomiseen, Herranen innostuu.

Funikulaari liidätti ideat lentoon

Idea huumorilla sävytetystä jouluvideosta on kytenyt seurakuntayhtymän viestinnässä jo vuosia, mutta Funikulaarin käyttöön ottaminen viime keväänä sai ideat lentämään toden teolla. Pyörät lähtivät pyörimään, kun lupa Funikulaarin käyttämiseen saatiin Turun kaupungilta. Kesän ja syksyn suunnitteluiden jälkeen video kuvattiin kahtena päivänä loka-marraskuun taitteessa.

– Keli oli kuvatessa aika syksyinen, mutta toisaalta tämä Turun seudun joulukin on usein todella vähäluminen, nauraa Herranen.

Videon on ohjannut Jukka Kittilä. Kittilä on ohjannut mm. Vartiovuorenmäen kesäteatterin viimekesäisen Robin Hood -näytelmän. Videon on kuvannut ja editoinut Simo Ahtee. Pianomusiikista vastaa kanttori Olli-Pekka Laakkonen ja Maa on niin kaunis -laulusta Morel-kvartetti. Musiikin on äänittänyt Joonas Holmén.

YouTube-video

» Katso video YoutubessaLinkki avautuu uudessa välilehdessä
» Katso video ruotsinkielisillä tekstityksilläLinkki avautuu uudessa välilehdessä

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 3.12.2019 / AH, RK)