Hoosianna kajahtaa Turun ja Kaarinan kirkoissa

Ensimmäisenä adventtina sunnuntaina 1.12. Turun ja Kaarinan kirkoissa raikuu perinteinen Hoosianna-virsi. Kirkkovuoden aloittavana ensimmäisenä adventtina muistellaan Jeesuksen saapumista Jerusalemiin aasin selässä.
Ihmisiä jumalanpalveluksessa Piikkiön kirkossa ja alttarilla oleva pappi.

Hoosianna-virsi nousee häntä vastaan tulleiden ihmisten tervehdyshuudoista. Uudessa testamentissa esiintyvä sana hoosianna on avunhuuto kuninkaalle tai Jumalalle ja se tarkoittaa 'auta, pelasta'.

Kaikissa Turun ja Kaarinan kirkossa Kakskerran kirkkoa lukuun ottamatta sekä Kärsämäen kappelissa vietetään ensimmäisenä adventtina ehtoollisjumalanpalvelusta eli messua. Perinteisten messujen lisäksi tarjolla on myös muun muassa lapsille ja perheille suunnattuja jumalanpalveluksia.

Maarian kirkon klo 10 alkava messu on Kantaattijumalanpalvelus, joka lähetetään suorana Yle radio 1:ssä. Jumalanpalvelus rakentuu J. S. Bachin Nun komm, der Heiden Heiland -kantaatin ympärille. Seurakuntalaisia pyydetään olemaan ajoissa paikalla radioinnin vuoksi.

Mikaelinkirkon messussa klo 10 vietetään rovasti Ismo Seivästön eläkkeellelähtöjuhlaa. Seivästön lähtösaarna on draamasaarna, jonka hän toteuttaa yhdessä pastori Kristiina Frimanin kanssa. Pyhän Katariinan kirkossa puolestaan aloitetaan adventin aika perinteisesti Armas Maasalon Adventtivesperillä. Vesper alkaa klo 18 ja kestään noin puoli tuntia. Vesperissä laulaa Pyhän Katariinan kuoro kanttori Markku Lautjärven johdolla.

Ensimmäisen adventin jumalanpalvelukset

klo 10
Messu Tuomiokirkossa, Pyhän Katariinan kirkossa, Martinkirkossa, Paattisten kirkossa, Maarian kirkossa ja Mikaelinkirkossa
Perhemessu Kaarinan kirkossa