Varissuon paikallishistoriaa

Itäisessä Turussa sijaitsevaa Varissuota alettiin rakentamaan vuonna 1975, ja kaupunginosan nousu tyhjästä parhaimmillaan yli kymmentuhannen asukkaan lähiöksi oli nopea. Vaikka suuri, omaleimainen ja kansainvälinen Varissuon lähiö on iältään verrattain nuori, sen kehityshistoria on tapahtumarikas ja mielenkiintoinen.

Varissuon tiedotuslehti Varistuksia vuodelta 1981.

Katariinanseurakunta järjestää Varissuon kirkossa tiistaina 26.11. klo 18:00 historialuennon, jossa FL Veikko Laakso kertoo, miksi ja miten Varissuosta tuli Varissuo. Luennolla kuullaan lisäksi, mikä on ollut kaupungin, seurakuntien, suunnittelijoiden, rakentajien, yhteisen huoltoyhtiön ja asukkaiden panos kehityksessä. Esille nousevat myös Varissuon oman lämpölaitoksen edut, alueen erikoiset kadunnimet sekä lähiö kotiseutuna ja paikallisidentiteetin lähteenä.

Luennoitsija Veikko Laakso on lukuisien paikallishistorioiden tuntija, joka on kirjoittanut muun muassa Turun kaupungin historian 1918-70 sekä Akseli Kiinteistöpalvelut Oy:n/Varissuon huolto Oy:n 40-vuotishistoriikin.

Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

(Katariinanseurakunnan viestintä 19.11.2019 / KL)

2019-11-19 08:47:00.0